اقتصادتکنالوژیشاهد

مرسدس بنز، تا ۱۰ سال دیگر کاملا برقی می‌شود.

شرکت تجملاتی مرسدس بنز از دایملر آگ، ابرگروه خودروساز آلمانی، می‌گوید اقدامات خود را برای حرکت به سمت تولید خودروهای برقی تسریع کرده است و سهم تدارک‌ دیده از فروش در سال ۲۰۲۵ را به دو برابر رسانده است و بنا دارد خودروهای ارائه شده در بازار را تا پایان دهه میلادی جاری، «در واقع» کاملا برقی کند.

این شرکت گفت از آن سال به بعد، مشتریان امکان خواهند داشت «به جای هر مدل خودرو ساخت شرکت، جایگزین کاملا برقی آن را» بخرند.

اولا کالنیوس، مدیرعامل دایملر آگ و مرسدس بنز، گفت تغییر به سمت خودروهای برقی، «به ویژه در بخش خودروهای تجملاتی، که محل فعالیت مرسدس بنز است، در حال سرعت گرفتن است.»

اولا کالنیوس در ادامه گفت: «به نقطه‌عطف نزدیک‌تر می‌شویم و با فرا رسیدن پایان دهه جاری، برای تغییر بازار به ارائه خودروهای صرفا برقی آماده خواهیم بود.»

به گفته او، «این گام، حاکی از جابه‌جا‌یی عظیم سرمایه‌های شرکت است.»

شرکت دایملر تایید کرد که هزینه بیشتری را صرف تحقیق و طراحی خواهد کرد، و با صدور بیانیه‌ای گفت: «در مجموع سرمایه‌گذاری روی باتری‌ خودروهای برقی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ به بیش از ۴۰ میلیارد یورو خواهد رسید.»

این شرکت خودروساز روز پنجشنبه، ۲۲ جولای، گفت که پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۵ نیمی از خودروهای فروخته شده باتری‌‌دار یا هیبرید برقی باشند که از میزان یک چهارم فروش در پیش‌بینی قبلی بالاتر رفته است. در شش ماه اول سال جاری میلادی، این گونه خودروها ۱۰.۳ درصد از کل فروش شرکت بودند. شرکت دایملر در این فاصله ۳۹ هزار خودروی باتری‌دار و ۱۲۱ هزار و پانصد خودروی هیبرید برقی فروخت که از هر دو موتور باتری‌خور و بنزین‌سوز بهره می‌جوید.

در بیانیه شرکت، رویکرد کاملا برقی شدن خودروها به عنوان «سناریوی بازار» معرفی شده است که این شرکت می‌خواهد برای آن آماده باشد، بی‌ آن که بخواهد مهلتی مشخص تعیین کند که تا آن زمان تولید و فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را متوقف کند. این شرکت گفت «آماده می‌شود تا پایان دهه جاری اگر شرایط بازار اجازه دهد، کاملا برقی شود.»

در اروپا سهم خودروهای برقی از بازار در حال افزایش است و این روند، به شدت از قوانین و سیاست‌ دولت‌ها تاثیر می‌گیرد. سال گذشته خودروهای برقی قابل شارژ ۱۰.۵ درصد از کل بازار اروپا را تشکیل دادند.

مرسدس بنز روز پنجشنبه گفت که از سال ۲۰۲۵، تمام مدل‌های جدید ساخته شده کاملا برقی خواهند بود. این توضیح به ساختاری فنی اشاره دارد که می‌تواند با سایر مدل‌های خودرو به اشتراک گذاشته شود.

مرسدس بنز طی همکاری با شرکای بین‌المللی خود بنا دارد ۹ ابرکارخانه تاسیس کند تا باتری‌های مورد نیاز برای خودروهای آن را بسازند. این اقدام، علاوه بر برنامه‌های شرکت برای ایجاد ۹ شرکت دیگر برای طراحی و تولید سیستم باتری خودرو است.

دایملر گفت، مرسدس بنز بنا دارد «با شرکای اروپایی جدیدی همکاری کند تا باتری‌های آینده و اجزای آن‌ها را به گونه‌ای کارآمد طراحی و تولید کند. این اقدام تضمین می‌کند که اروپا حتی در عصر خودروهای برقی نیز در مرکز صنعت خودروسازی دنیا باقی بماند.»

این خودروساز گفت سه مدل برقی جدید در آن سال ارائه خواهد کرد که خودروهای کاملا برقی شرکت بر آن‌ها مبتنی خواهند بود؛ شامل مدل ام‌بی.ای‌ای که برای خودروهای مسافری متوسط و بزرگ استفاده می‌‌شود، مدل ای‌ام‌جی.ای‌ای برای خودروهایی با عملکرد بالا، و مدل وی‌ای‌ان.ای‌ای که برای کامیون‌های تجاری کوچک و ون‌ها به‌کار خواهد رفت.

این شرکت همچنین گفت که خودروهای ارائه شده در کل تولیدات آن تا سال ۲۰۳۹ از نظر تاثیر بر محیط زیست خنثی خواهند بود، ولی تاریخ دقیقی اعلام نکرد که تا آن زمان فروش خودروهای بنزین‌سوز را متوقف کند. فعلا فروش پرسود خودروهای سواری و شاسی‌بلند بنزینی و گازوئیلی، پول لازم را برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، نظیر خودروهای برقی، فراهم می‌آورد.

سایر شرکت‌های خودروساز، مانند آئودی از گروه فولکس واگن، استلانتیس، جنرال موتورز، و ولوو نیز گفته‌اند که به فکر عبور از خودروهای بنزینی و گازوئیلی در دراز‌مدت هستند.

از هربرت دیس، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، در صحبت با شبکه سی‌ان‌بی‌سی  پرسیده شد که که آیا پیوستن به تسلا و ایلان ماسک را طی توافقی در آینده مد نظر دارد، و آیا فولکس‌واگن می‌خواهد خودروهای تسلا را بسازد، یا در مجموع، آیا این دو شرکت با هم ادغام خواهند شد یا خیر.

او گفت: «نه ما چنین چیزی را مدنظر نداریم. هر یک از ما به راه خود خواهد رفت، ما می‌خواهیم به تسلا نزدیک شویم، و بعد بر آن‌ها غلبه کنیم.»

او افزود: «به نظرمان می‌توانیم، و برای این کار به نرم‌افزار خاص خود و فناوری خودمان نیاز خواهیم داشت. فکر می‌کنم تسلا یا ایلان هم خیلی به آینده مسیر خود فکر می‌کنند. پس نه، هیچ صحبتی میان ایلان ماسک و من درباره ادغام شرکت‌های‌مان مطرح نشده است.»

رویکرد جدید برقی مرسدس بنز، پس از پیشنهاد کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا برای افزایش محدودیت‌ها بر انتشار آلاینده‌های دی‌اکسید کربن اتخاذ شد که در نظر دانشمندان، گاز گلخانه‌ای اصلی برای گرمایش جهانی و تغییرات زیست‌محیطی است.

آخرین پیشنهاد این کمیسیون، چشم‌انداز حذف آلودگی‌های دی‌اکسید کربنی از خودروها را تا سال ۲۰۳۵ مدنظر دارد. چین نیز قواعدی به کار بسته است تا خودروهایی که هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کنند، در آن کشور تولید شوند. اما در ایالات متحده، تغییر به سمت خودروهای برقی روندی آهسته‌تر دارد.

منبع: اسوشیتدپرس

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا