افغانستان

روسیه طالبان را به نشست بعدی مسکو در مورد افغانستان دعوت کرد

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت، ملاقات کرده و از وی برای اشتراک در نشست بعدی “فارمت مسکو” در مورد افغانستان دعوت کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز «شنبه ۲۴ سرطان» با فرستادن پیام صوتی به رسانه‌ها گفت که متقی این دعوت مسکو را پذیرفته است.

تکل افزود: “متقی از دعوت روسیه تشکر کرد و افزود که فارمت مسکو برای ایجاد هماهنگی منطقوی نقش مهمی دارد.”

وزارت خارجۀ طالبان روشن نساخته که نشست بعدی “فارمت مسکو” چه زمانی برگزار می‌شود. سفارت روسیه تا اکنون در خصوص این نشست و دعوت از طالبان در نشست بعدی “فارمت مسکو” چیزی تبصره نکرده است.

پیش از این، روسیه آخرین نشست از سلسله نشست‌های “فارمت مسکو” را بدون حضور نمایندگان طالبان در نومبر ۲۰۲۲، برگزار کرده بود. روند نشست‌های مشورتی در قالب “فارمت مسکو” برای بررسی وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

مقامات بلندپایه وزارت خارجه چین، هند، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان در این نشست‌ها اشتراک می‌کنند. پیش از این در سال ۲۰۲۱، نمایندگان طالبان نیز به این نشست دعوت شده بودند.

این در حالی است که در حال حاضر نام ۵۸ مقام حکومت طالبان در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.

پیش از این، در اوایل ماه می کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، اجازه داد تا برای اشتراک در نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، سفر کند.

سال گذشته میلادی، در فهرست دعوت‌نامه‌هایی که روسیه برای مقامات طالبان جهت اشتراک در نشست “فارمت مسکو” داده بود، نام ۴۱ تن از مقامات طالبان شامل بود.

گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان، در گزارشی که به تاریخ ۲۰ جوزا منتشر کرد، گفت که طالبان به “سیاست‌های انحصاری دهه ۹۰” بازگشته اند.

طالبان بار دیگر در ماه اگست ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند، اما در حدود ۲۳ ماه گذشته حکومت این گروه را هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

با آنهم، چین، روسیه، پاکستان و تعدادی دیگری از کشورهای همسایه و منطقه سفارت‌های خود را در کابل باز کرده اند و در چندین کشور دپلومات‌های حکومت طالبان در سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان کار می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا