شاهدورزش

پاداش نقدی برندگان مدال طلا، نقره و برنز المپیک چقدر است؟

نقطه اوج هر ورزشکار راه‌یافته به المپیک این است؛ بردن مدال طلا، نقره یا برنز که پاداش سال‌ها فداکاری و تمرین طاقت‌فرسا است که نگاه عموم دور می‌ماند.

اما هیچ‌یک از ورزشکاران رقابت‌کننده در المپیک توکیو به دلیل شرکت در این رویداد ورزشی ۱۵.۴ میلیارد دالری، از سازمان‌دهندگان المپیک پاداشی نمی‌گیرند.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا به تنهایی بابت دریافت حق پخش مسابقات المپیک تابستانی و زمستانی تا سال ۲۰۳۲، ۷.۷ میلیارد دالر پرداخت کرده است و تنها برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۲۵ میلیون دالر تبلیغات فروخته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که کمیته بین‌المللی المپیک از فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات بین سه تا چهار میلیارد دالر درآمد کسب کند.

اما این پول بین ۱۱ هزار ورزشکار شرکت‌کننده در المپیک یا چهار هزار ورزشکار حاضر در مسابقات پاراالمپیک تقسیم نمی‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک که بازی‌ها را پیش می‌برد و تبلیغ می‌کند، به ورزشکارانی که به سه سکوی برتر مسابقات راه یابند و پیروز شوند، جایزه نقدی نمی‌دهد بلکه به آنان مدال تقدیم می‌کند و به تمامی کسانی که به هشت مقام برتر می‌رسند، «دیپلم افتخار» اهدا می‌کند.

با این حال بسیاری از مدال‌آوران المپیک از کمیته المپیک کشورهای خود جایزه نقدی می‌گیرند.

کمیته المپیک و پاراالمپیک ایالات متحده آمریکا به هر ورزشکاری از تیم آن کشور که مدال طلا بگیرد، ۳۷ هزار و ۵۰۰ دالر، به برندگان مدال نقره ۲۲ هزار و ۵۰۰ دالر و به ورزشکارانی که برنز بگیرند ۱۵ هزار دالر جایزه می‌دهد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت moneyunder30.com، برخی کشورها و بیشتر آن‌هایی که کمتر مدال می‌گیرند، جایزه نقدی سخاوتمندانه‌تری به ورزشکارانشان می‌دهند.

سنگاپور به مدال‌آوران طلا، نقره و برنز خود به ترتیب ۷۴۴، ۳۷۲ و ۲۸۶ هزار دالر پاداش می‌دهد.

هنگ‌کنگ در ازای گرفتن مدال طلا به ورزشکارانش ۶۴۴ هزار دالر، برای مدال نقره ۳۲۲ هزار و برای مدال برنز ۱۶۱ هزار دالر می‌پردازد.

مالزی علاوه بر دادن جایزه نقدی ۲۴۱ هزار دالر به برندگان مدال طلا و ۷۲ هزار و ۲۰۰ دالر و ۲۴هزار و ۱۰۰ دالر به مدال‌آوران نقره و برنز، به آنان حقوق ماهیانه مادام‌العمر نیز پرداخت می‌کند.

این حقوق برای برنده مدال طلا حدود یک هزار و ۱۸۲ دالر، برای برنده مدال نقره ۷۰۹ دالر و برای برنده مدال برنز ۴۷۳ دالر است.

کمیته المپیک بریتانیا به برندگان مدال جایزه نمی‌دهد، اما آن‌ها برای تمرین‌های خود کمک‌هزینه سالانه دریافت می‌کنند و ورزش بریتانیا  ۱۲۵ میلیون پوند از بودجه دولت و بلیت‌های بخت‌آزمایی را به حمایت از تیم‌های المپیک و پاراالمپیک اختصاص می‌دهد.

البته ورزشکاران المپیکی از طریق قراردادهای حمایتی اسپانسرها نیز درآمد کسب می‌کنند و تخمین زده می‌شود که یوسین بولت به دلیل پیروزی‌های خود در رشته دوومیدانی، سالانه ۳۰ میلیون دالر درآمد دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا