افغانستانخبر برتر

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره سفر پسر بن لادن به افغانستان.

در گزارشی از شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سفر پسر اسامه بن لادن، رهبر کشته شده القاعده، به افغانستان در جریان ماه اکتوبر سال گذشته میلادی سخن رفته است. مقام‌های افغانستان این گزارش را تأیید نمی‌کنند.

تیم پشتی‌بانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل در این گزارش که به تازه‌گی نشر شده است، گفته که گروه‌های تروریستی خارجی از القاعده در شبه قاره هند گرفته تا جنبش اسلامی اوزبیکستان نسبت به سال‌های اخیر از آزادی بیش‌تری در افغانستان برخوردارند و پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر برای ملاقات با مقام‌های حکومت جدید، از این کشور بازدید کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده است که حکومت جدید هیچ کاری برای محدودکردن فعالیت‌های تروریست‌های خارجی انجام نداده است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که اقداماتی برای محدودکردن فعالیت‌های تروریست‌های خارجی در کشور انجام شده است، وجود ندارد.

گزارش سفر عبدالله پسر بن لادن را به افغانستان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد داده است. در این گزارش گفته شده است که ایمن الظواهری، رهبر فعلی القاعده از وضعیت صحی مناسب برخوردار نیست. هرچند گزارش‌هایی درباره مرگ او نیز نشر شده است.

طبق گزارش رسانه‌ها، یکی از دستیاران اسامه بن لادن، رهبر مقتول القاعده نیز در اواخر ماه آگست به افغانستان برگشته است. گفته شده است که او باشنده ولایت ننگرهار بوده است.

در گزارش تیم پشتیبانی سازمان ملل و تیم نظارتی تحریم‌ها آمده است که شاخه القاعده در شبه قاره هند به رهبری اسامه محمود و عاطف غوری، معاون او، در ولایت‌های غزنی، هلمند، قندهار، نیمروز، پکتیکا و زابل علیه حکومت پیشین افغانستان جنگیده‌اند.

نیروهای القاعده برای شبه قاره هند در این گزارش بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تن یاد شده و نیز گفته شده است که این افراد ممکن است که بیش‌تر از افغانستان، هند، بنگله‌دیش، میانمار و پاکستان باشند.

گزارش می‌گوید که القاعده پس از تبریکی پیروزی طالبان به عنوان «امارت اسلامی» سکوت استراتژیک خود را حفظ کرده است.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل ابراز نگرانی شده است که نیروی داعش شاخه خراسان از دو هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار نفر افزایش یافته است. دلیل افزایش نیروی داعش رهایی چندین هزار زندانی در هنگامه سقوط دولت پیشین گفته شده است. یکی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که نیمی از جنگ‌جویان داعش شاخه خراسان، شهروندان خارجی باشند.

در این گزارش آمده است: «داعش هرچند قلمرو محدودی در شرق افغانستان را کنترل می‌کند، اما می‌تواند حملات گسترده و پیچیده‌ای مانند بمب‌گذاری میدان هوایی کابل را اجرا کند». در این حمله ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغانستان و ۱۳ امریکایی کشته شدند.

حکومت سرپرست از مبارزه جدی با داعش سخن گفته است. در گزارش گفته شده است که کشورهای عضو تخمین می‌زنند که اگر افغانستان وارد هرج و مرج شود، ممکن است برخی از جنگ‌جویان خارجی به داعش که توسط ثناءالله غفاری، رهبری می‌شود، بیعت خواهند کرد.

در گزارش در مورد آزادی رفت‌وآمد اعضای گروه‌های تندرو فعال در کشورهای آسیای میانه نیز اشاره شده است. گفته شده است که سفارت‌های کشورهای آسیای مرکزی مستقر در کابل، با نگرانی مشاهده کرده‌اند که رهبران این گروه‌ها آزادانه به افغانستان سفر کرده‌اند.

هم‌چنان در گزارش گفته شده است که حکومت جدید، علیه تحریک اسلامی ترکستان که به جنبش اسلامی ترکستان شرقی معروف است و علیه چین فعالیت می‌کند، اقدام کرده است. این اقدامات در ولایت‌های شمال‌شرق انجام شده است.

تیم پشتی‌بانی سازمان ملل و تیم نظارتی تحریم‌ها چنین گزارش‌هایی را هر دو سال یک بار به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت اعمال تحریم‌ها علیه القاعده و گروه داعش آماده می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا