افغانستانخبر برتر

طالبان امریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرد.

طالبان در واکنش به حضور سراج‌الدین حقانی، سرپرست‌وزیر امور داخله‌شان در فهرست سیاه امریکا، گفته‌اند که این کار نقض توافق‌نامه صلح دوحه است.

در اعلامیه‌ای که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، نشر کرده، به موضوع حضور برخی از اعضای کابینه موقت طالبان، از جمله اعضای خانواده جلال‌الدین حقانی، رییس پیشین شبکه حقانی، پرداخته شده است.

به تازه‌گی اداره تحقیقات فدرال امریکا «FBI» جایزه بازداشت یا ردیابی سراج‌الدین حقانی را از پنج میلیون دالر به ۱۰ میلیون دالر افزایش داده است.

طالبان این تصمیم امریکا را «نقض صریح» توافق‌نامه دوحه عنوان می‌کنند و می‌گویند که این اقدام به نفع هیچ‌کدامی از طرف‌ها نیست.

در اعلامیه تصریح یافته که خانواده حقانی عضوی از طالبان است و هیچ نام یا تشکیل جداگانه‌ای ندارد.

در ادامه گفته شده است که این خانواده بدون استثنا بخشی از توافق طالبان با امریکا بود که باید نام‌های‌شان از فهرست سیاه امریکا و سازمان ملل متحد بیرون می‌شد.

با این حال، طالبان گفته‌اند که این کار هنوز انجام نشده است.

طالبان می‌گویند که «مداخله و دیدگاه‌های واکنش‌برانگیز» امریکا و دیگر کشورها در امور داخلی افغانستان محکوم است.

در اعلامیه ابراز امیدواری شده است که «هرچه زودتر این‌گونه موقف‌گیری‌ها» به دادوگرفت دیپلماتیک بدل شود.

سراج‌الدین حقانی که در فهرست سیاه اداره فدرال امریکا قرار دارد، از پنج سال به این‌سو معاونیت طالبان را برعهده دارد.

افزون بر او، شماری دیگر از اعضای خانواده حقانی، از جمله خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست‌وزیر وزارت اقوام و قبایل کابینه طالبان، نیز در فهرست‌ تحریم امریکا قرار دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا