افغانستانخبر برتر

عمران خان: طالبان باید به وعده‌های خود برای تشکیل ساختار سیاسی فراگیر عمل کنند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز «جمعه، ۲۶ سنبله»، در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای گفت که طالبان به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل کنند. او از جامعه بین‌المللی نیز خواست که در کنار مردم این کشور جنگ‌ زده‌ بایستند.

بیستمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده است. در این نشست افغانستان به عنوان یک عضو ناظر حضور نداشت.

نخست‌وزیر پاکستان در این نشست گفت: «طالبان باید به تعهداتی که داده‌اند، بیش از همه برای یک ساختار فراگیر با حضور نماینده‌گان همه اقوام، عمل کنند. این برای ثبات افغانستان حیاتی است.»

عمران خان تأکید کرد که اطمینان از احترام به حقوق همه افغان‌ها بسیار مهم است و در عین حال باید اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز پناه‌گاهی امن برای تروریستان نخواهد شد.

خان تصریح کرد که پاکستان به علت درگیری‌ها و جنگ در افغانستان آسیب دیده است و از این رو به همسایه صلح‌آمیز و با ثبات علاقه دارد.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان گفت که پس از تصرف طالبان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان «واقعیت جدیدی» در این کشور شکل گرفته است. او افزود: «این که همه این‌ها بدون خون‌ریزی‌، جنگ داخلی و بدون خروج دسته جمعی پناهنده‌گان رخ داده است، باید مساله تسکین دهنده باشد.»

او افزود که به نفع جمعی جامعه بین‌المللی است که اطمینان حاصل شود که درگیری مجدد در افغانستان وجود نداشته باشد و ثبات به این کشور برگردد.

عمران خان می‌گوید که جلوگیری از بحران انسانی و اقتصادی از اولویت‌های فوری در افغانستان است.

به گفته عمران خان، دولتی قبلی به شدت به کمک‌های خارجی وابسته بود و حذف و لغو کمک‌ها می‌تواند منجر به فروپاشی اقتصادی شود.

او گفت که باور دارد مشارکت مثبت جامعه بین‌المللی با افغانستان بسیار مهم است و فرصت نادری برای پایان یافتن جنگ ۴۰ ساله در افغانستان وجود دارد و این فرصت‌ها نباید هدر داده شود.

بیستمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای بدون حضور افغانستان برگزار شده بود. افغانستان عضو ناظر این سازمان است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا