افغانستانخبر برتر

عمران خان: مردم افغانستان برای جلوگیری از بحران انسانی به کمک مالی نیاز فوری دارند

عمران خان، روز گذشته «دوشنبه، ۱ قوس» در دیدار با اعضای کمیته‌ی روابط خارجی کنگره‌ی امریکا نخست‌وزیر پاکستان گفته است که اسلام‌آباد و واشنگتن باید تعامل عمیق‌شان را برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه‌ی اقتصادی در افغانستان تقویت کنند.

خان گفته است که نیاز فوری به کمک مالی به مردم افغانستان به‌عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از بحران انسانی و سقوط اقتصادی، وجود دارد.

نخست‌وزیر پاکستان در عین حال ابراز امیدواری کرده است که راه‌ها و ابزارهایی برای رسیدگی به موضوع نقدینگی و توانمندسازی کانال‌های بانکی به‌منظور کمک به افغانستان برای تحمل بار اقتصادی و چالش‌های فوری آن پیدا شود.

براساس اعلام دفتر نخست‌وزیر پاکستان، در این دیدار در مورد تقویت روابط تجاری و اقتصادی پاکستان و امریکا و همچنین همکاری دو کشور در زمینه‌ی بهداشت، امنیت، مبارزه با تروریسم و مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تأکید شده است.

عمران خان درحالی به رسیدگی به نیازهای فوری اقتصادی مردم افغانستان تأکید کرده است که روز گذشته سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده و هشدار داده بود که بحران نقدینگی در این کشور می‌تواند در چند ماه آینده باعث «سقوط بزرگ» نظام بانکی شود.

برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در یک گزارش همچنین هشدار داده است که هزینه‌ی اقتصادی فروپاشی نظام بانکی بسیار گسترده خواهد بود.

عبدالله الدرداری، رییس این برنامه به رویترز گفته است: «در حالی که به ارزش حدود ۴ میلیارد دالر، پول افغانی در اقتصاد وجود دارد، تنها به ارزش حدود ۵۰۰ هزار دلار پول افغانی در این کشور در گردش است. باقی پول افغانی زیر تشک یا بالش است، چرا که مردم می‌ترسند.»

در بخشی از گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد آمده است که سیستم‌های پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است. طبق این گزارش، مشکل بانکی باید به سرعت حل شود تا ظرفیت تولید محدود افغانستان بهبود یابد و از فروپاشی سیستم بانکی جلوگیری شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا