افغانستانخبر برتر

میررحمان رحمانی: دموکراسی و آزادی‌های بشری در افغانستان پایان یافته است.

میررحمان رحمانی، رییس پیشین مجلس نماینده‌گان افغانستان در نشست اتحادیه بین‌الپارلمانی «IPU» در اسپانیا گفته است که دموکراسی و آزادی‌های بشری در افغانستان پایان یافته است.

او که روز «دوشنبه، ۸ قوس»، در این نشست صحبت کرد، گفت که مردم افغانستان با نقض گسترده حقوق بشر، منع آموزش و تحصیل دختران و قحطی مواجه‌اند.

رحمانی در این نشست تصریح کرده است که اگر به وضعیت افغانستان رسیده‌گی نشود، همه دست‌آوردهای دو دهه گذشته، از جمله پارلمان افغانستان، وجود نخواهد داشت.

رییس پیشین مجلس نماینده‌گان گفته است که قانون اساسی و قوانین نافذه، میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و محاکم در افغانستان لغو شده است و طالبان براساس فیصله‌های شخصی و برداشت‌های ایدیولوژیک رهبران‌شان عمل می‌کنند.

هم‌چنان رحمانی تاکید کرده است که لغو پارلمان، عدم تفکیک قوا، تداوم کابینه سرپرست، تبعیض آشکار جنسیتی، قومی و مذهبی و عدم دست‌رسی به اطلاعات در افغانستان بیداد می‌کند.

رییس پیشین مجلس نمایندگان در این نشست گفته است هم اکنون بیش‌تر از ۲۰ گروه تروریستی، به‌شمول القاعده و داعش، در افغانستان فعال‌ هستند و خطر تراکم این گروه‌ها با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

او در نشست اتحادیه بین‌الپارلمانی هشدار داده است که فراموشی و بی‌توجهی جامعه جهانی در قبال افغانستان عواقب خطرناک برای جهان و منطقه خواهد داشت.

رحمانی در این نشست گفته است طالبان از تعقیب خانه‌به‌خانه اعضای پارلمان، نیروهای امنیتی و مدیران سیاسی حکومت گذشته دست بر نداشته‌اند و خانه‌ و وسایط شخصی اعضای پارلمان، به‌شمول خانه وی را مصادره‌ کرده‌اند.

رییس پیشین مجلس نمایندگان از جامعه جهانی و اتحادیه بین‌الپارلمانی خواسته است که برای حفظ مبارزه مشترک افغانستان و جامعه جهانی در راستای ایجاد حکومت همه شمول، دست به کار شوند.

این مقام دولت پیشین هم‌چنان در سخن‌رانی خود، گسترش مشکلات اقتصادی و افزایش میزان فقر و گرسنه‌گی را «نگران کننده» خوانده و گفته است مردم افغانستان روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

رحمانی بسته بودن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان تاسف‌بارخوانده و تاکید کرده است که نباید دست‌آوردهای دو دهه گذشته افغانستان از بین برود.

نشست اتحادیه بین‌الپارلمانی همه ساله در یکی از کشورهای عضو این اتحادیه برگزار می‌شود که در آن علاوه بر رییسان پارلمان‌ها، شماری از اعضای نهادهای قانون‌گذاری نیز دعوت می‌شوند.

نشست ۱۴۳ اتحادیه بین‌الپارلمانی به میزبانی پارلمان اسپانیا امسال در حالی با حضور نماینده‌گان پارلمان ۱۱۷ کشور جهان برگزار شد که سرنوشت پارلمان افغانستان پس از تسلط طالبان، هنوز نامعلوم است.

گفتنی است که حکومت سرپرست طالبان تاکنون دیدگاه رسمی در مورد لغو پارلمان نداشته‌اند.

میررحمان رحمانی از چهره‌های خبرساز مجلس نماینده‌گان شمرده می‌شد و در روزهای پسین حکومت اشرف غنی، از پیش‌نویس طرح حکومت موقت استقبال کرده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا