افغانستانخبر برتر

درگیری مرزی ایران و طالبان؛ خطیب‌زاده: مرزبانان طالب با نقاط صفری آشنا نبودند.

پس از درگیری هفته گذشته میان مرزبانان ایرانی و طالبان، اکنون وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که این درگیری ناشی از عدم آشنایی نیروهای مرزی طالبان با نقاط صفری مرز میان دو کشور بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه، پانزدهم قوس، در نشستی به خبرنگاران گفت که آن‌چه در مرز ایران و افغانستان رخ داد، اتفاقی ناشی از عدم آشنایی مرزبانان تازه حکومت سرپرست طالبان با اراضی در مرز میان دو کشور بوده است.

خطیب‌زاده افزود: « در مرز مشترک با افغانستان در برخی از نقاط دیوارهایی را داریم و میله‌گذاری‌ها و موانعی برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متری داخل خاک ایران در محل مناسبی گذاشته شده‌اند.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، جانب طالبان که مرزبانی را در قسمت افغانستان انجام می‌دادند، با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و تصور می‌کردند بعد از این موانع، مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این سوءتفاهم، به برخی اتباع ایران آتش گشودند.

او خاطرنشان کرده است که دو طرف تلاش کردند که این موضوع به نقطه قابل‌فهم بینجامد.

پس از درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران که شماری از پاسگاه‌های امنیتی این کشور توسط طالبان تصرف شد، حکومت سرپرست طالبان گفت که کوشش می‌شود در ادامه از این درگیری‌ها اتفاق نیفتد.

به گفته خطیب‌زاده، در حال حاضر طالبان با نقاط صفری مرز آشنایی دارند و برای جلوگیری از اتفاقات از این دست، دو طرف از طریق خطوط ارتباطی مستقیم در ارتباط هستند.

از سویی هم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرد و گفت که هیچ دولتی که فراگیر نباشد، و بازتاب‌دهنده ترکیب قومی افغانستان نباشد، نمی‌تواند آینده باثبات افغانستان را تضمین کند.

این اظهارات در حالی از سوی وزارت امور خارجه ایران مطرح می‌شود که عصر روز چهارشنبه، دهم قوس، ویدیوی درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان نشر شد.

دو طرف پس از این رویداد، درگیری مرزی را سوءتفاهم خواندند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا