افغانستان

عفو بین‌الملل: پاکستان از آزار و اذیت و دستگیری خودسرانه پناهجویان افغان خودداری کند.

عفو بین‌الملل از پاکستان خواست دستگیری خودسرانه و آزار و اذیت پناهجویان افغان را فورا متوقف کند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است پناهجویان افغان در پاکستان در معرض موج‌هایی از بازداشت‌های خودسرانه و تهدید برای اخراج قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه (۳۰ جوزا) با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی پناهندگان نسبت به وضعیت پناهجویان افغان در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

سازمان ملل از ۲۰ جون، مصادف با ۳۰ جوزا همه‌ساله به عنوان روز بین‌المللی پناهنده تجلیل می‌کند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ موج‌هایی از پناهجویان افغان به پاکستان و ایران سفر کردند تا بتوانند از این دو کشور با استفاده از برنامه اسکان مجدد و ویزاهای بشردوستانه، به یکی از کشورهای غربی سفر کنند.

بسیاری از این پناهجویان از ترس آزار و شکنجه طالبان مجبور به ترک سرزمین خود شده‌اند.

براساس گزارش عفو بین‌الملل این بسیار نگران‌کننده است که وضعیت پناهندگان افغان در پاکستان مورد توجه بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. از آنجا که این پناهجویان نمی‌توانند به خانه برگردند یا برای همیشه در پاکستان بمانند، در موقعیت دشواری گرفتار می‌شوند که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد.

دینوشیکا دیسانایاکه، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی می‌گوید وضعیت حقوقی مبهم و فرآیندهای سخت برای پناهندگی یا جابجایی کشور ثالث پناهجویان افغان را آسیب‌پذیرتر کرده است.

عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود ۹ مصاحبه از راه دور با پناهجویان افغان مقیم پاکستان انجام داده است. شش نفر از مصاحبه‌شوندگان، افرادی بودند که در طی سه ماه گذشته در پاکستان بازداشت شده بودند.

پناهجویان افغان در این مصاحبه‌ها نگرانی‌های جدی خود را در مورد آزار و اذیت پولیس و مقامات پاکستانی ابراز کرده‌اند.

این سازمان جهانی حقوق بشر، دریافته است که پناهجویان افغان پس از بازداشت از ۵ تا ۳۰ هزار کلدار جریمه پرداخته‌اند. اما پولیس از دادن هر گونه مدرکی که دلیل بازداشت یا رسید جریمه را مشخص کند، خودداری کرده است.

افغان‌هایی که در پاکستان به دنبال پناهندگی هستند، هنگام تلاش برای دریافت مدرک ثبت نام از کمیسیون عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان باید یک روند طولانی را تحمل کنند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است همراه با تمدید طولانی‌مدت ویزا از سوی دولت پاکستان، این تأخیرها آزار و اذیت پولیس و سایر مقامات را برای اخاذی از آنها آسان‌تر می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا