افغانستان

کتیبه شاه اسماعیل سامانی در بلخ رونمایی شد.

خیابان شاه اسماعیل سامانی که از شرق میدان فردوسی الی دروازۀ شرق شهر واقع در دوراه حیرتان امتداد دارد، قبلا به اساس پیش‌نهاد مقام ولایت بلخ ‌و تایید وزارت اطّلاعات و فرهنگ، نام‌گذاری شده بود در پیوند با فرا رسی سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی که برابر است با پنج‌هزار و هفتصدسالگی بنیادگذاری بلخ ‌و نوروز، یادگاه و کتیبه‌ی آن اعمار و روز گذشته توسط شماری از مقامات ولایت بلخ، از آن پرده برداری صورت گرفت.


در مراسم پرده برداری این یادگاه و کتیبه، محمدفرهاد عظیمی، والی بلخ، داکتر محمد افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ، معاونین مقام ولایت، طارق نور، انجنیر توفیق امینی، شهردار مزار شریف، برخی مسؤولان دبیرخانه‌ی نوروز ۱۴۰۰ و شماری از مسوؤلان حکومتی ‌‌و شخصیت‌های فرهنگی حضور داشتند.

اسماعیل سامانی بنیانگذار حکومت سامانیان، در شوال ۲۴۳ هـجری قمری در فرغانه به دنیا آمد و در صفر ۲۹۵هـجری قمری (عقرب ۲۸۶ هجری خورشیدی) یعنی در ۵۲ سالگی بر اثر بیماری درگذشت و وی را در مقر حکومتش یعنی بخارا بخاک سپردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا