افغانستانخبر برتر

نزدیک ۲۰ هزار شهروند افغانستان منتظر هستند تا به آلمان منتقل شوند.

 حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان در انتظار سفر به آلمان هستند. وزارت داخله آلمان به رسانه‌های این کشور گفته است که این رقم در حال تغییر است.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، این افراد شامل همکاران محلی نهادهای آلمانی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فعالان حقوق زنان و حقوق بشر همراه با خانواده‌های‌شان هستند.

خبرگزاری دویچه‌وله به نقل از وزارت داخله آلمان گزارش داده است که تا ۲۷ دسامبر، پنج هزار و ۴۳۷ نفر از همکاران وزارت کمک‌های عمرانی، مترجمان ارتش و نیروهای محلی افغان‌، توانسته‌اند از افغانستان خارج شوند و به آلمان منتقل شوند.

فعالان مدنی و حقوق بشری، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان افغانستان از سوی دولت آلمان جزو افراد در معرض خطر ویژه دسته‌بندی شده است.

به گزارش دویچه‌ویله، تا پایان دسامبر، ۴۴۶ نفر از این گروه به آلمان آمده‌اند که تعداد کل آن‌ها با احتساب بسته‌گان و همراهان‌شان ۱۴۶۲ نفر می‌شود.

پیش‌تر آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از حزب سبزها گفته بود که برلین خروج گروه‌های خاص آسیب‌پذیر از کابل را تسهیل می‌کند. اما حزب چپ‌ها انتقاد می‌کند که برای حفاظت این افراد از خطرات، تلاش کافی صورت نگرفته است.

به گزارش دویچه‌ویله، گوکای اکبولوت، نماینده چپ‌ها با اشاره به اعدام یا ناپدید شدن ۱۰۰ نیروی انتظامی و امنیتی افغانستان در چهار ولایت در هفته‌های گذشته، خطاب به بربوک گفته است: «وزیر خارجه جدید موظف است سریعاً و بدون اگر و مگر به افراد در معرض خطر کمک کند.»

طبق این گزارش، در تفاهم‌‌نامه ائتلاف احزاب سوسیال دمکرات، سبزها و دمکرات آزاد آمده است که روند انتقال کارکنان محلی و افغان‌های در معرض خطر به آلمان، باید با کم‌ترین کاغذبازی و بیش‌ترین سهولت صورت گیرد. این سند می‌گوید: «ما به متحدان خود پشت نخواهیم کرد. ما می‌خواهیم به ویژه از کسانی که به عنوان شرکای خارجی در کنار جمهوری فدرال آلمان ایستاده و برای دموکراسی و توسعه اجتماعی مبارزه کرده اند، محافظت کنیم.»

وزارت خارجه آلمان تاکنون ۶۷۰ نفر را با دو پرواز چارتر از کابل تخلیه کرده و گفته است که به دلیل مشکل‌آفرینی‌های طالبان امکان پروازهای مستقیم بیش‌تر فعلا وجود ندارد.۴۳۰ نفر دیگر توانسته‌اند با پروازهای ساماندهی‌شده توسط قطر از افغانستان خارج شوند. شماری هم با پرواز یک سازمان غیردولتی کابل را ترک کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا