جهانخبر برتر

کاخ سفید: در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، روند تخلیه مانند افغانستان در دستور کار نیست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یک‌شنبه، ۲۴ دلو، گفته است که با حمله احتمالی روسیه به اوکراین روند تخلیه شبیه آن‌چه در افغانستان اجرا شد، در این کشور روی دست گرفته نمی‌شود. او به شهروندان امریکایی در شرق اروپا توصیه کرد که منتظر اقدام مشابه آن‌چه در افغانستان انجام شد، از دولت نباشند.

به گزارش تارنمای هیل، امریکا از شهروندانش در اوکراین خواسته است که از این کشور خارج شوند و هیچ نیرو برای کمک به تخلیه آن‌ها اعزام نخواهد شد.

جیک سالیوان در پاسخ به پرسشی که آیا امریکایی‌ها منتظر اقداماتی در رابطه به خروج شبیه آن‌چه در افغانستان انجام شد، باشند یا خیر، گفت: «افغانستان نقش مهمی در این امر دارد. از آنجایی که مردم امریکا دیدند که ایالات متحده هزاران سرباز را مستقر کرد و سپس ۱۲۴۰۰۰ نفر را از کابل تخلیه کرد، کاملاً ممکن است که برخی از امریکایی‌ها در اوکراین وجود داشته باشند که فکر می‌کنند دقیقاً همان اتفاق در اوکراین رخ خواهد داد».

او اما تأکید کرد که چنین اقدامی در اوکراین روی دست گرفته نخواهد شد؛ زیرا تفاوت زیادی بین پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله در افغانستان و اعزام نیروها به مرز اوکراین وجود دارد و رییس جمهور آماده‌گی اجرای روند تخلیه شبیه اوکراین را ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که پروازهای تجارتی در اوکراین هم‌چنان در دسترس است و او امریکایی‌ها را تشویق کرد که از آن‌ استفاده کنند.

جیک سالیوان در مورد وضعیت کنونی تلاش‌ها برای حل تنش‌ها با روسیه گفت برای امریکا راه حل دیپلماتیک باز است، اما اگر روسیه راه دیگری انتخاب کرد، واشنگتن آماده پاسخ‌گویی است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، برنامه حمله روسیه به اوکراین را به مساله خروج واشنتگن از افغانستان نسبت داده و گفته است که این خروج ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را جسورتر کرده است.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

کشورهای غربی به شهروندان‌شان توصیه کرده‌اند که این کشور را ترک کنند.

امریکا و متحدانش از حمله قریب‌الوقع روسیه به اوکراین سخن گفته‌اند، اما روسیه داشتن هر نوع برنامه برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا