افغانستانخبر برتر

کاردار سفارت امریکا به طالبان: بازداشت و ارعاب خبرنگاران را متوقف کنید.

یان مک‌کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان در مورد گزارش‌های بازداشت و ارعاب خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، ابراز نگرانی کرده و آن‌را خلاف تعهدات اعلام‌شده‌ی طالبان در مورد آزادی بیان دانسته است.

آقای کری امروز (جمعه، ۲۷ حوت) در تویتی، نوشته است که از طالبان خواسته‌اند تا به این گونه اقدامات‌شان نقطه‌ی پایان بگذارند.

این درحالی است که طالبان طی هفت ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، در موارد متعددی خبرنگاران را تهدید، لت‌وکو و بازداشت کرده‌اند.

در آخرین مورد، روز گذشته نیروهای استخبارات طالبان، خپلواک ساپی مسئول خبر، بهرام امان مجری و یک کارمند بخش حقوقی تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز را در کابل بازداشت کردند.

لطف‌الله نجفی‌زاده، رییس پیشین طلوع‌نیوز در تویتی، از رهایی آقای خپلواک و همکار بخش حقوقی‌اش خبر داده، اما گفته است که بهرام امان هنوز در قید طالبان به‌سر می‌برد.

منبع افزود که استخبارات طالبان به مسئولان طلوع‌نیوز گفته‌اند که چرا این موضوع را رسانه‌ای کرده و آن‌را در سرویس خبری ساعت شش شام گنجانیده‌اند.

گروه رسانه‌ای «موبی‌گروپ» دیروز اعلام کرد که براساس دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان، نشر سریال‌های خارجی را به‌گونه‌ی موقت سر از پنج‌شنبه شب متوقف می‌کند.

این گروه رسانه‌ای شامل تلویزیون‌های خصوصی طلوع، لمر، طلوع‌نیوز و دو رسانه‌ شنیداری است. کانال‌های تصویری این گروه از رسانه‌های پر مخاطب در افغانستان دانسته می‌شود.

از سوی هم، به‌دنبال بازداشت کارمندان طلوع‌نیوز، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) این اقدام را «خودسرانه» خوانده و خواستار آزادی تمام کسانی شده است که توسط طالبان بازداشت شده‌اند. یوناما همچنین خواستار پایان‌دادن به ارعاب و تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌های مستقل شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا