افغانستانخبر برتر

وزیر معارف طالبان: مردم مناطق دوردست با رفتن دختران شان به مکتب مخالف هستند.

وزیر معارف طالبان می‌گوید که مردم مناطق دوردست افغانستان با رفتن دختران شان به مکتب مخالف هستند.

مولوی نورالله منیر در سفرش به ارزگان امروز در اظهاراتی در پاسخ به سئوالی در باره منع دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب گفت که «مردم مناطق دور دست نمی‌‌خواهند که دختران شان مکتب بروند.»

او در ادامه گفت تلاش دارند که شرایط مناسب را فراهم کنند تا مورد قبول همه باشد.

وزیر معارف طالبان مدعی شد که حکومت‌های قبلی این گونه «مسائل فرهنگی را در نظر نمی‌گرفتند و همین باعث قیام علیه آنها شد.»

اظهارات نورالله منیر در حالی‌ست که اخیرا تعدادی از مکاتب در پکتیا به درخواست خانواده‌های دختران دانش‌آموز و پا درمیانی بزرگان قومی، بازگشوده شده بودند اما طالبان آنها را دوباره بستند.

در پی این تصمیم طالبان، دیروز تعدادی از دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در این ولایت تظاهرات اعتراض‌آمیز کردند و از طالبان خواستند که دروزاه مکتب‌ها را باز کنند.

مشخص نیست دختران چه زمانی اجازه خواهند یافت به مکتب بروند. اما به نظر می‌رسد دو دسته‌گی میان سران طالبان در مورد آموزش دختران هم هست.

اخیرا شیر محمد عباس ستانکزی معاون وزارت خارجه طالبان گفت هیچ کسی نمی‌تواند حق زنان و دختران را نادیده بگیرد.

چند روز پیش مولانا صبغت‌الله مولوی‌زاده، صدرالمدرسین دارالعلوم عالی هرات، نزدیک به طالبان، در حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، آن عده از رهبران این گروه را که مخالف رفتن دختران به مکتب هستند، به چالش طلبید و گفت آماده‌اند با هرکسی در این زمینه مناظره کنند: «هرکسی دلیل دارد بیاید با علمای هرات بنشیند و بحث کند.»

نزدیک به ۳۶۰ روز از بسته ماندن دروازه مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در بیشتر ولایت‌های افغانستان می‌گذرد. به‌رغم درخواست‌های مکرر، طالبان تاکنون هیچ تمایلی برای بازگشایی این مکاتب نشان نداده‌اند.

دولت این گروه قبلا اعلام کرده بود که در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۱ دختران اجازه خواهند داشت که مکتب بروند. اما وزارت معارف طالبان در روز آغاز سال اعلام کرد که این امر به تعویق افتاد، و پس از تصمیم‌گیری در مورد لباس دانش‌آموزان دختر و معلمان مطابق با «قوانین شرعی و سنتی افغانستان» این مکاتب بازگشایی خواهند شد. تصمیمی که واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی را در پی داشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا