افغانستاناقتصادخبر برتر

طالبان برای واردات گندم، تیل و گاز با روسیه توافقنامۀ موقت امضا کرده اند.

حکومت طالبان می‌گوید، برای واردات گندم، تیل دیزل و پطرول و گاز با حکومت روسیه توافقنامۀ موقت امضا کرده است.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که، بر اساس این توافقنامه، روسیه حدود یک میلیون تُن پطرول، یک میلیون تُن دیزل، پنج صد هزار تُن گاز مایع و دو میلیون تُن گندم به افغانستان می‌‎دهد.

او گفت: “تیم فنی ما برای خرید مواد نفتی و جزئیات قرارداد مدتی در کشور مذکور حضور داشتند. آنها کار خود را به پایان رسانده اند و اکنون در تلاش هستیم تا این توافق را عملی کنیم.”

آقای جواد می‌افزاید که آنها این مواد را به پول روسیه یعنی روبل می‌خرند، در حالی که پیش از این بیشتر معاملات تجاری افغانستان در خارج از کشور به دالر انجام می‌شد.

در حالیکه پس از جنگ اوکراین روابط ایالات متحدۀ امریکا و سایر کشورهای عضو ناتو با روسیه بدتر شده و در عین حال این کشورها حکومت طالبان در افغانستان را هم به رسمیت نمی‌شناسند و همیشه از نقض حقوق بشر از سوی طالبان انتقاد می‌کنند آیا توافقنامۀ تجارتی جدید طالبان با روسیه بر روابط آنها با کشورهای غربی تأثیر خواهد گذاشت؟

طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید، قدرت‌های بزرگ افغانستان را تنها گذاشته اند و با آنها معامله نمی‌کنند، در چنین شرایطی افغان‌ها و حکومت حاکم بر افغانستان ناچار اند راهی برای رفع نیازهای خود بیابند.

به گفتۀ آقای فرهادی، افغاستان از لحاظ نظامی در جایگاهی نیست که قرارداد تجارتی آن با روسیه را با ناتو مقایسه کرد: “قدرت‌های دیگر این موضوع را به‌عنوان ایستادگی افغانستان در مقابل ناتو نمی‌بینند، افغانستان یک قدرت نظامی نیست که در خارج از افغانستان نفوذ داشته باشد. کشورهای غربی این را درک می‌کنند و همچنین می‌فهمند که پس از خروج از افغانستان باید تصمیم خود را بگیرند.”

پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، روابط تجارتی افغانستان با بسیاری از کشورها قطع شد و به همین دلیل قیمت بسیاری از مواد اساسی نیز افزایش یافت، اما این مشکل با شکایت‌های مکرر مردم تا هنوز حل نشده است. قیمت مواد غذایی و سوخت در بازارهای افغانستان به قدری بالاست که بسیاری از مردم توانایی خرید آن را ندارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا