افغانستانخبر برتر

سازمان ملل: درآمد از محصولات خشخاش در افغانستان ۳ برابر افزایش یافته است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل می‌گوید از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و درآمد محصولات آن هم سه برابر شده است.

 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه‌ترین گزارش خود که روز (سه‌شنبه ۱۰ عقرب) منتشر شد گفته که قیمت‌ تریاک و دیگر انواع مواد مخدر هم پس از ممنوعیت کشت خشخاش توسط رهبری طالبان در ماه اپریل افزایش یافته است.

این نهاد سازمان ملل که مقر آن در شهر وین اتریش است، گفته است که محصولات کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ «سودآورترین در سال‌های اخیر» بوده است.

بنا به گزارش تازه، درآمد کشاورزان از فروش تریاک نیز از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ میلادی به  ۱.۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ رسیده که سه برابر شدن آن را نشان می‌دهد.

اگرچه این سازمان می‌گوید برداشت امسال تا حد زیادی از فرمان رهبر طالبان «مستثنی» شده است.

سازمان ملل می‌گوید میزان مزارع زیر کشت تریاک در افغانستان با ۳۲ درصد افزایش به ۲۳۳هزار هکتار (۵۸۰ هزار جریب) در سال گذشته رسیده است که گسترده‌ترین ساحه کشت شده از اولین گزارش در سال ۱۹۹۴ است.

زمین زیر کشت تنها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیشتر بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، افغانستان تقریباً انحصار تریاک و هروئین جهان را دارد که ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا