جهانشاهد

«قدیمی‌ترین مومیایی» در مصر کشف شد.

باستان‌شناسان این مومیایی پوشانده شده با طلا را در داخل یک تابوت سنگ آهک پیدا کردند که به مدت بیش از چهار هزار سال مسدود مانده بود. این مومیایی در میان یک سلسله آثار باستانی هستند که اخیراً کشف شده اند

مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که یک سلسله کشفیات باستانی در محوطه تدفین مردگان یا سقاره واقع در جنوب قاهره پیدا شده است. یک مومیایی که گفته می‌شود ۴۳۰۰ سال قدامت دارد، شامل این کشفیات تازه است. چهار مقبره نیز در بیرون  از قاهره کشف شده اند.

زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر در یک بیانیه گفت: «این شاید قدیمی‌ترین و کامل‌ترین مومیایی باشد که تا به حال در مصر یافت شده است.»

تصور می‌شود که این مومیایی مردی به نام هکاشیپس باشد که به گفته حواس «با لایه‌هایی از طلا پوشانده شده» و در یک تابوت بزرگ سنگ آهک قرار داشت. او گفت که این مومیایی به مدت ۴۳۰۰ سال در داخل تابوت مهر و موم شده بود، «همانگونه که مصریان باستان آن را به جای گذاشته شده بودند.»

باستان‌شناسان دیگر چه پیدا کردند؟

باستان‌شناسان نیز گفتند که آن‌ها در محوطه ویژه تدفین چهار مقبره پیدا کردند. حواس گفت که این یافته‌ها مربوط به دودمان پنجم و ششم مصر هستند که با سده‌های بیست و پنجم تا بیست و دوم قبل از میلاد مسیح مطابقت دارند.

حواس افزود، تصور می‌شود که بزرگترین مقبره که توسط باستان‌شناسان کشف شده است متعلق به سرپرست نجیب زادگان بود که خنوم ژدیف نام داشت. او افزود، این مقبره که در مجموعه اهرام اوناس، آخرین پادشاه سلسله پنجم پیدا شده است، «با صحنه‌هایی از زندگی روزمره تزئین شده است».

یک مقبره کشف شده دیگر متعلق به مردی است که به عنوان «محرم اسرار» فرعون شناسایی شده است. این عنوان مذهبی به مقام‌های ارشد در کاخ سلطنتی داده می شد. به گفته حواس مقبره سوم متعلق به یک کشیش است، در حالی که در مقبره چهارم یک قاضی و نویسنده به نام فتک دفن شده بود.

واکنش‌ها به این کشفیات؟

در سال‌های گذشته مصر از یک سلسله کشفیات متعلق به دوران باستان خبر داد تا به این وسیله جان تازه‌ای به بخش گردشگری ببخشد.

گردشگری منبع اصلی درآمد در مصر است و می‌تواند به اقتصاد شدیدا تحت فشار آن کمک کند. اما وضعیت این بخش در سال‌های گذشته شدیداً بدتر شده است، در حالی که پاندمی کووید ۱۹ و حمله روسیه به اوکرایین تاثیر منفی بر شمار گردشگرانی گذاشته است که به مصر پرواز می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا