افغانستانخبر برتر

اولین دیدار سفیر جدید ایران با متقی، کاظمی قمی خواهان تأمین حق‌آبه‌ کشورش از هلمند شد.

حسن کاظمی قمی، سفیر جدید‌ ایران در کابل در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان خواستار مدیریت آب هلمند برای تامین حق‌آبه‌ی ایران شده است.

کاظمی قمی با حفظ پست نماینده‌ ویژه‌ی ایران در امور افغانستان، به‌تازگی به‌عنوان سفیر کشورش در کابل نیز تعیین شده است.

حافظ ضیا، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که قمی در دیدار با متقی درباره‌ی موضوعات سیاسی و اقتصادی میان دو طرف صحبت کرده است.

ضیا در رشته‌توییتی نوشته که قمی در این دیدار گفته است که با درنظرداشت اهمیت آب، باید تلاش صورت گیرد تا آب طوری مدیریت شود که ضایع نشود و حق ایران به آن برسد.

متقی موقف حکومت طالبان درباره‌ی حق‌آبه‌ی ایران را واضح ساخته و گفته است: «ما به معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ آب میان افغانستان و ایران متعهد هستیم؛ اما میزان اندک باران باعث کمبود آب شده و این یک عذر واقعی است.»

او امیدواری کرده که مشکل کمبود آب با افزایش میزان باران حل شود.

مقامات ایرانی پیش از این هم بارها بر تأمین حق‌آبه‌ی ایران از آب‌های افغانستان تأکید کرده‌اند.

چندی پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته بود که آب رودخانه‌ هیرمند (هلمند) یکی از شاخص‌های تهران برای نحوه‌ی تعامل این کشور با طالبان در آینده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا