اخبار صحتافغانستانخبر برتر

در سال جاری ۲۷ هزار واقعه سگ گزیده‌گی در کشور ثبت شده‌است.

وزارت صحت عامه حکومت سرپرست طالبان از ثبت ۲۷ هزار واقعۀ سگ گزیده‌گی در جریان یک سال خبر داده و می‌گوید که بیشترین آمار در شهر کابل می‌باشد.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت گفته است که طی سال جاری ۲۷ هزار واقعۀ سگ گزیده‎گی در سطح کشور به ثبت رسیده و ۱۸ تن از اثر آن فوت کرده‌است.

آقای زمان می‌گوید که بیشترین آمار در شهر کابل بوده که توسط سگ‌های ولگرد صورت گرفته‌است.

به گفتۀ وی، بیش از هشت هزار واکسین سگ‌ گزیده‌گی در شفاخانه‌ها موجود می‌باشد و برای افرادی که به اثر این واقعه مراجعه می‌کنند، تزریق می‌شود.

از سوی دیگر، محمدفرید واثق، واکسیناتور شفاخانۀ انتانی کابل نیز می‌گوید که نسبت به گذشته واقعات سگ گزیده‌گی افزایش یافته و روزانه ۳۰ الی ۴۰ تن به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

او می‌گوید که اکثریت مراجعین در بین سنین ۱۰ الی ۱۵ سال اند و خانم‌ها و بزرگ‌سالان نیز شامل آن هستند.

به گفتۀ وی، از ماه ششم سال روان تاکنون شش هزار و ۲۸ واقعۀ سگ گرفته‌گی ثبت شده که اکثریت آن توسط سگ‌های ولگرد و تعداد اندک مربوط به سگ‌های خانه‌گی می‌باشد.

وی گفت که تلفات در مرکز وجود ندارد، چون به موقع برای شان واکسین تزریق می‌شود؛ اما افرادی که از ولایات به این شفاخانه مراجعه می‌کند، به دلیل نگرفتن واکسین به موقع جان‌های شان را از دست می‌دهند.

موصوف علاوه کرد، ویروس ربیس که از اثر سگ گزیده‌گی به وجود می‌آید، کشنده است و اگر فرد تا ۷۲ ساعت به شفاخانه مراجعه نکنند، دچار مرگ خواهند شد، چون تمام سگ‌های ولگرد واکسین نمی‌باشند.

موصوف در ادامه افزود: «توصیۀ من برای مردم این است که اگر شخصی را سگ می‌گزد، هرچه زودتر به شفاخانه مراجعه کنند تا دچار اعراض و علایم نشده که باعث مرگ شان ‌شود، باید چهار دور واکسین مخصوص سگ گزیده‌گی را اخذ کند، چون ممکن که کشنده باشند و این واکسین صد درصدی قابل وقایه است.»

وی که از افزایش واقعات سگ گرفته‌گی نگران است از مسؤولان خواست هرچه زودتر این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری و واکسین کنند.

صلاح‌الدین باشندۀ شهر کابل که برای گرفتن واکسین سگ گزیده‌گی به این شفاخانه آمده‌است، گفت: «در معارف شهر به خاطر گرفتن شهادت‌نامۀ خود رفته بودم، در همان کوچه سگ از پایم گزید، تقریباً پنج روز می‌شود که سگ گزیده و امروز برای گرفتن واکسین آمده‌ام.»

به گفتۀ وی، داکتران این شفاخانه برای شان توصیه کرده که باید چهار دور واکسین سگ گزیده‌گی را تکمیل کند تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

در همین حال، محمد کمال یک فرد دیگر که برای گرفتن واکسین سگ گزیده‌گی آمده‌است، گفت: «چهار روز می‌شود که مرا سگ گزیده، در راه مدرسه روان بودم که سگ از دستم گرفت و زخمی شد و پیش داکتر آمدم پانسمان کرد اما باز هم دستم درد می‌کند و داکتران برایم گفته که باید چهار دور واکسین را بگیرم تا وضعیتم بدتر نشود.»

این افراد از مسؤولان می‌خواهند تا در این زمینه اقدامات جدی کرده و سگ‌های ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.

در همین حال، نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید که طی سه سال گذشته بیش از ۹۰ هزار سگ‌های ولگرد را واکسین کرده‌اند.

به گفتۀ وی، اکنون نیز در نواحی مختلف شهر کابل فعالیت‌ها جریان دارد و مطابق پالیسی که روی دست دارند، در آیندۀ نیز اقدامات لازم را برای کنترول جمعیت سگ‌های ولگرد انجام خواهند داد.

@pajhwak

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا