افغانستان

حنیف اتمر: جنگ با طالبان همانند پذیرش بی‌قید و شرط آنان اشتباه است.

حنیف اتمر «وزیر خارجه پیشین کشور» گفته است که بدون توافق سیاسی با طالبان برای تشکیل حکومت، جنگ در برابر این گروه بی‌فایده است.

حنیف اتمر در سخنرانی‌اش بر اجرای توافقنامه دوحه و برگزاری «نشست بُن دوم» تحت نظر سازمان ملل و با حضور طالبان و تمام جریان‌های سیاسی تاکید کرد.

او از آنانی انتقاد کرد که می‌گویند طالبان را به عنوان واقعیت پذیرفت و تحمل کرد. اتمر گفت: «پذیرش طالبان به صلح و ثبات منجر نمی‌شود.» به گفته او، سلب آزادی و حقوق اساسی مردم باعث بی‌ثباتی دولت طالبان در افغانستان خواهد شد.

حنیف اتمر در موسسه دیپلوماسی فرهنگی آلمان در شهر برلین سخنرانی می‌کرد. او تلاش کرد که آغاز «گفتگوهای بین‌الافغانی» را برای حل بحران‌های امنیتی، بشردوستانه و رفع انزوای افغانستان برجسته سازد.

اتمر مقاومت مسلحانه در برابر طالبان را «دیدگاه افراطی» و بی‌نتیجه خواند وگفت: «یک دیدگاه افراطی جنگ و استفاده از زور علیه طالبان تا شکست کامل آنان است. این دیدگاه اشتباه است. چون، ما این کار را در دو دهه گذشته تجربه کردیم و نتیجه‌ای که می‌خواستیم نگرفتیم.»

او برخلاف دیگر سیاستمداران افغان که در سه سالگی توافقنامه دوحه از آن شدیداً انتقاد کرده‌اند، با خوش‌بینی گفت که این موافقتنامه چارچوب حقوقی لازم را برای آغاز گفتگو میان طالبان و دیگر گروه‌های سیاسی افغان فراهم کرده است.

اتمر هیچ اشاره‌ای به این نکرد که طالبان تمایلی به گفتگو با جریان‌های سیاسی مهم ندارد.

طالبان از گروه‌های دیگر خواسته‌ است که حاکمیت این گروه را بپذیرند و سیاستمدارانی چون حامد کرزی و داکتر عبدالله را شدیداً محدود کرده و تحت نظر قرار داده است.

وزیر خارجه سابق تاکید کرد که مشروعیت دولت بدون دموکراسی و رعایت حقوق اساسی مردم ممکن نیست، از این رو باید یک حکومت جدید در افغانستان با حضور طالبان تشکیل شود.

او پیشنهاد کرد که برای تشکیل دولت جدید و آغاز گفتگوهای سیاسی با طالبان، «نشست بن دوم» برگزار گردد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا