جهان

ایران و عربستان برای از سرگیری روابط توافق کردند.

رسانه‌های ایران و عربستان سعودی از توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دوجانبه خبر دادند و نوشتند که این توافق در جریان سفر علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به بیجینگ به دست آمده است.
 
خبرگزاری صداوسیما گزارش داد که شمخانی از روز «دوشنبه ۱۵ حوت» در شهر بیجینگ با هدف پیگیری توافقات سفر اخیر ابراهیم رئیسی به چین، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور «حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای عربستانی خود آغاز کرد».
 
بر اساس این گزارش، روز جمعه ۱۹ حوت و در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
 

بر اساس متنی که رسانه‌های ایران و عربستان سعودی از این بیانیه منتشر کرده‌اند، تهران و ریاض توافق کردند «ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند».

قرار است «وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات» کنند.

همچنین بر اساس این توافق، «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» در زمینه اجرای موافقت‌نامه‌های همکاری‌های پیشین توافق کردند.

خبر توافق ایران و عربستان سعودی در پکن در حالی است که دو روز پیش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش «از گفت‌وگو‌ با ایران استقبال می‌کند.»

در واکنش به این اظهارات، سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران هم از آمادگی تهران برای این گفت‌وگو خبر داد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا