اخبار صحتافغانستان

سازمان بهداشت جهانی: مالاریا در افغانستان در دو سال اخیر ۴۵ درصد افزایش یافته است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمار ابتلا به بیماری مالاریا در افغانستان در دو سال اخیر، ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بر پایه رشته‌توییت تازه این سازمان، در سال ۲۰۲۲ در افغانستان ۱۲۵ هزار و ۷۷۸ مورد ابتلا به مالاریا گزارش شده که در مقایسه با سال ۲۰۲۱، بیانگر ۴۵ درصد افزایش است.

دفتر بهداشت جهانی در افغانستان افزوده که ۹۰ درصد این موارد در چهار ولایت شرقی افغانستان ثبت شده است: ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان.

سازمان بهداشت جهانی در توییت خود تاکید کرده که برای ریشه‌کن کردن مالاریا در افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری، نوآوری و اجرا است.

در تابستان سال ۲۰۲۱، گروه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت و پس از آن نظام اداری، از جمله نظام بهداشت و درمان در این کشور به‌شدت آسیب دید و متخصصان زیادی پا به فرار گذاشتند.

اخیرا در پی صدور دستور این گروه برای ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای غیردولتی و حتی نهادهای وابسته به سازمان ملل، دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی در افغانستان به شدت محدود شده است.

مالاریا

بیماری مالاریا با گزیدن پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود و نشانه‌های عمده آن تب، لرزه و ضعف است.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی ارائه کرده از جمله اینکه باید از پشه‌خانه و لباس‌های محافظت‌کننده شود و پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود این پشه‌ها محافظت شوند.

این سازمان تاکید کرده اگر فردی نشانه‌های این بیماری را دارد، باید از توصیه‌های پزشکی حرفه‌ای استفاده کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا