افغانستاناقتصاد

متقی: افغانی باثبات‌ترین پول جهان است که ارزش خود را در برابر دالر حفظ کرده است.

درحالیکه افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران و زنان در آن از حق آموزش و کار محرومند، وزیر خارجه طالبان اما حکومت این گروه را با حکومت‌های رقیب و کشورهای منطقه برابر دانست.

امیرخان متقی همچنین گفت افغانی باثبات‌ترین پول جهان است که ارزش خود را در برابر دالر حفظ کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان ویدیوی سخنان امیرخان متقی را نشر کرده است.

وزیر خارجه طالبان مدعی شد که افغانستان امنیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه دارد.

این مقام طالبان در حالی از افغانی به عنوان باثبات‌ترین پول جهان در مقابل دالر یاد می‌کند که اخیراً وبسایت فکسی که ثبات پول‌های جهان را در سال ۲۰۲۳ سنجیده است، می‌گوید که باثبات‌ترین پول در برابر دالر امریکایی فرانک سوئیس است.

در اوایل سال جاری قیمت هر فرانک سوئیس ۱.۰۸ دالر امریکایی بود اما در حال حاضر با ۱.۱۲ دالر امریکایی معامله می‌شود. درحالیکه در جنوری ۲۰۲۳ قیمت هر دالر امریکایی ۸۷.۵۰ افغانی بود و فعلا ۸۶.۳۲ افغانی است. نظر به ارزش پایین افغانی، این نرخ تفاوت زیادی را نشان نمی‌دهد.

در عین حال، بانک مرکزی تحت کنترول طالبان هر هفته ۴۰ میلیون دالر پول نقد از کمک‌های بین‌المللی دریافت می‌کند که به ثبات پول افغانی کمک کرده است. متقی به دریافت این پول اشاره‌ای نکرد.

ادعای امیرخان متقی در مورد امنیت، با توجه به میزان حوادث انفجاری در افغانستان نیز پرسش‌برانگیز است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش خراسان به حملات انفجاری در افغانستان ادامه داده است.

مسئولیت حمله مرگبار انتحاری در مقابل وزارت خارجه طالبان را در ماه‌های اخیر را داعش به عهده گرفت.

در کنار حوادث انفجاری، افراد طالبان نیز به صورت روز مره با سرکوب شهروندان امنیت اجتماعی و روانی مردم را برهم زده است.

براساس گزارشات، نیروهای امر به‌ معروف طالبان با مردم با خشونت رفتار می‌کنند. در ضمن، در ماه رمضان امسال طالبان چندین عملیات نظامی را در شهرهای مختلف افغانستان، به ویژه در کابل انجام داد و ادعا کرد که شماری از جنگجویان داعش را کشته است.

متقی در این ویدیو می‌گوید که در بیست سال گذشته «یک نفر از قریه به ولسوالی رفته نمی‌توانست، از ولسوالی به ولایت و از ولایت به مرکز.» او بدون اینکه اشاره‌ای به نقش طالبان در ناامنی بیست سال گذشته داشته باشد ادعا کرد که اکنون امنیت تامین شده است و مردم آزادانه مسافرت می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا