افغانستاناقتصاد

واردات موتر‌های مدل پایین تر از سال ۲۰۰۵ ممنوع شد.

به تازه‌گی طالبان با صدور یک اعلامیه دستور دادند که از این بعد وارد کردن موترهای ‌پایین‌تر از مدل سال ۲۰۰۵ به افغانستان ممنوع است.

در این اعلامیه که از سوی وزارت مالیه طالبان به نشر رسیده، آمده است که این تصمیم بر اساس تائیدی کمیسیون اقتصادی و منظوری کابینه طالبان اتخاذ شده است.

‌طالبان در این اعلامیه گفته اند: «هموطنان می‌توانند پس از این به صورت قانونی موترهای مدل ۲۰۰۵ الی آخرین مدل (۲۰۰۵ – ۲۰۲۳) را که با سیستم ترافیکی افغانستان مطابقت داشته باشند، به شکل قانونی به کشور وارد نمایند.»

در بخش دیگر این اعلامیه گفته شده که به موترهای زیر مدل سال ۲۰۰۵ به هیچ صورت اجازه ورود به افغانستان داده نمی‌شود.

برخی موترفروشان از این تصمیم طالبان استقبال می‌کنند.

آرین یک تن از موترفروشان شهر هرات به دویچه وله گفت: «ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم، چون موترهای پایین از مدل سال ۲۰۰۵ فرسوده است و دود ناشی از ماشین آن محیط زیست را آلوده می‌کند و باید جلو واردات آن گرفته می‌شد.»

اما صفی الله، یک تن از موترفروشان شهر زرنج ولایت نیمروز به دویچه وله گفت: «اکثریت شهروندان افغانستان با مشکلات اقتصادی دچار اند و قادر به خریداری موترهای مدل بالا نیستند، چون موترهای بالاتر از مدل سال ۲۰۰۵ محصول گمرکی بالا دارد و با قیمت بلند در بازار به فروش می‌رسد.»

حسیب الله مختار، رئیس عمومی ترافیک اداره طالبان در کابل می‌گوید این تصمیم به منظور بهبود وضعیت ترافیکی شهر و جلوگیری از آلوده‌گی هوا اتخاذ شده است.

این در حالی است که فعلاً هزاران موتر کهنه و دودزا در جاده‌های افغانستان در گشت و گذارند و کنترولی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط موترها وجود ندارد.

مختار در این باره گفت: «ریاست ترافیک با هماهنگی اداره محیط زیست در نظر دارد تا در آینده لابراتوارهای معیاری به خاطر معاینه اینجین‌های موترها ایجاد نماید تا به اساس این طرح موترهایی که ماشین آن‌ها خراب است و محیط زیست را آلوده می‌کنند یا باید ماشین‌های آن‌ها تبدیل شود و یا اداره ترافیک مانع گشت و گذار آن‌ها خواهد شد.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا