افغانستان

دفتر کار ذبیح الله مجاهد از کابل به قندهار منتقل شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که سخنگوی اصلی این گروه قرار است دفترش را از پایتخت به شهر جنوبی قندهار انتقال دهد. چنین تصمیمی نشان می‌دهد که اهمیت شهری که رهبر طالبان در آن زندگی می‌کند، بیشتر می‌شود.

ولایت قندهار خاستگاه تاریخی جنبش طالبان است.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در همین شهر زندگی می‌کند و به ندرت از کابل در ۴۵۰ کیلومتری قندهار دیدار می‌کند. این در حالی است که وزارت‌خانه‌ها، کابینه و رئیس‌الوزرای سرپرست طالبان در کابل اند.

علاوه به ذبیح‌الله مجاهد، معاون او انعام الله سمنگانی نیز به قندهار منتقل شده است. عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفت: «ذبیح الله مجاهد و سمنگانی هردو به قندهار منتقل شده اند.»

این نخستین نمونه واضح انتقال دفتر یک مقام ارشد حکومت طالبان از پایتخت به قندهار است.

از صفحه یوتوب خبرگزاری شاهد بازدید کنید.

وزارت اطلاعات و فرهنگ جزئیات بیشتری در مورد دلیل این انتقال ارائه نکرد؛ ولی این نشان‌دهنده اهمیت مقاماتی است که در قندهار مستقر هستند.

یک مقام طالبان گفت تصمیم‌های اصلی مانند محدود کردن دختران و زنان از رفتن به مکاتب و دانشگاه‌ها و ممنوعیت کار کارمندان زن در سازمان‌های غیردولتی، توسط آخندزاده در قندهار گرفته می‌شود و وزارت‌خانه‌ها در کابل این دستورها را عملی می‌کنند.

مجاهد سال‌هاست که به عنوان یکی از سخنگویان اصلی طالبان فعالیت می‌کند و در دوره شورشگری این گروه علیه حکومت قبلی و نیروهای بین‌المللی نیز در این سمت کار می‌کرد.

در حالی که او برای سال‌ها از طریق تلفون و یا پیام‌های کتبی معلومات را در اختیار خبرنگاران قرار می‌داد، برای نخستین بار پس از تصرف قدرت توسط طالبان در یک کنفرانس خبری ظاهر شد.

Hs/af (Reuters)

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا