افغانستان

نماینده بریتانیا در سازمان ملل: طالبان با ادامه مسیر خود به رسمیت شناخته نمی‌شود

سفیر بریتانیا در سازمان ملل می‌گوید که طالبان با ادامه مسیر کنونی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شود. باربارا وودوارد در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که با ادامه این وضعیت تحریم‌های طالبان پابرجا و کمک‌های توسعه‌ای متوقف می‌ماند.

خانم وودوارد روز چهارشنبه (۳۱ جوزا) در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان تاکید کرد که از زمان تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱، وضعیت مردم افغانستان با رنج بشردوستانه، مشکلات اقتصادی و نقض مداوم حقوق بشری تعریف شده است.

خانم وودوارد در بیانیه خود به بحران بشری در افغانستان اشاره کرده و گفته که دو سوم جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و تولید اقتصادی از سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از۲۰ درصد کاهش یافته است.

طبق اظهارات خانم وودوارد، بیش از دو میلیون دختر صنف هفتم تا یازده به طور رسمی قادر به دسترسی به آموزش متوسطه نیستند.

طبق گزارش تازه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، طالبان بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان صادر کرده است که حقوق زنان و دختران را محدود کرده و توانایی سازمان ملل را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در زمان‌های ضروری مختل کرده است.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل شرایط حاضر در افغانستان را منفی خوانده و گفته است که با محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان، گزینه‌ها برای کمک به رسیدگی به بحران بشری در افغانستان محدود است.

او ضمن تاکید بر تعهد بریتانیا برای حمایت از افغان‌ها گفت که این کشور از تلاش‌های سازمان ملل برای ارائه کمک‌ها به مردم افغانستان نیز حمایت می‌کند و هیچ کمکی نباید بدون حضور زنان ارائه شود.

به گفته خانم وودوارد، بریتانیا از اپریل ۲۰۲۱ تاکنون بیش از نیم میلیارد دالر برای رسیدگی به بحران بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده است. او همچنین تاکید کرد که بریتانیا از سایر کشورهای عضو دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل خواسته تا بودجه خود را برای حمایت از مردم افغانستان افزایش دهند.

باربارا وودوارد در نشست شورای امنیت، بر هماهنگی و اتحاد جامعه جهانی برای فرستادن پیام واحد به طالبان تاکید کرد و گفت: «ما انتظارات خود را در قطعنامه‌های متوالی شورا در مورد دسترسی بشردوستانه، قطع روابط با تروریست ها، احترام به حقوق بشر و حکومت فراگیر بیان کرده‌ایم.»

او افزود که در نهایت، این انتظارات روشن باید با عملکردهای واضح از سوی طالبان مطابقت داشته باشد و طالبان با ادامه مسیر کنونی از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته نخواهند شد.

خانم وودوارد نشست فرستادگان ویژه کشورها با دبیرکل سازمان ملل در دوحه را اولین گام خوب برای افغانستان خواند و گفت که بریتانیا منتظر بررسی مستقل فریدون سینیرلی اوغلو به عنوان هماهنگ کننده ویژه ملل متحد در امور افغانستان است.

خانم وودوارد تاکید کرد که با حذف شدن نیمی از ۵۰ درصد نفوس کشور، افغانستان نمی‌تواند به خود متکی باشد. او افزود: «تاریخ نشان داده است که در حالی که بخش‌های زیادی از جامعه و گروه‌های قومی کنار گذاشته شوند، صلح پایدار و بادوام به وجود نمی‌آید.»

 

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا