افغانستان

عبدالغفور لیوال: نماینده سازمان‌ ملل علیه پشتون‌هاست و تبعیض نژادی را دامن می‌زند

عبدالغفور لیوال «سفیر پیشین افغانستان در تهران» به سخنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در نشست شورای امنیت واکنش نشان داد. عبدالغفور لیوال در رشته توییتی رزا اوتونبایوا را «متعصب» خواند و گفت او رسماً علیه پشتون‌هاست و تبعیض‌ نژادی را دامن می‌زند.

دیروز چهارشنبه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که ترکیب دولت طالبان مردانه است و تقریبا به صورت انحصاری از پایگاه سیاسی طالبان و از قوم پشتو برخاسته‌اند. خانم رزا اوتونبایوا همچنین رژیم طالبان را «خودکامه و منزوی» خواند.

آقای لیوال در واکنش سخنان نماینده دبیرکل سازمان‌ملل گفت: «این خانم متعصب است و یک قوم خاص را به گونه سیستماتیک بدنام می‌کند و این اظهارات آخرین مخ را بر تابوت بی‌طرف سازمان‌ملل می‌کوبد.»

عبدالغفور لیوال شاعر و از فعالان فرهنگی زبان پشتو است. او از تمام پشتون‌های جهان خواست که صدای خود را علیه این نوع نژادپرستی بلند کنند.

آقای لیوال در این رشته توییت افزوده است «این خانم به جای موقف علیه یک گروه مذهبی مستبد و خشونت‌باور اکثریت مردم این کشور را تروریست خطاب می‌کند و در ستیژهای بین‌الملل نژادپرستی را دامن می‌زند.»

عبدالغفور لیوال آخرین سفیر حکومت پیشین افغانستان در تهران بود. او خطاب رزا اوتونبایوا نوشت: «بر پشتون‌ها تروریسم تحمیل شده است وپشتون‌ها قربانی بزرگ داده اند.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه (۳۱ جوزا) در مورد افغانستان برگزار شده بود. خانم رزا اوتونبایوا در این نشست گفت که گفت‌وگوهای ملی برگزار شود تا به دنبال آن تنوع قومی به رسمیت شناخته شود.
به گفته او، وضعیت کنونی تمرکز قدرت، در دست یک حکومت غیرپاسخگو است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا