افغانستان

ایالات متحده: طالبان را به تعهدات شان در امر مبارزه با تروریزم پابند نگه می‌داریم

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده گفته است که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، “همه‌روزه به گونهٔ خستگی ناپذیر کار می‌کند” تا اطمینان حاصل کند که طالبان به تعهدات شان برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به لانهٔ دهشت‌افگنان فرامرزی عمل می‌کنند.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، در جریان سفر با بایدن به بریتانیا، در پاسخ به پرسش صدای امریکا در این مورد گفت: “آنچه را می‌توانم بگویم این است که طالبان را به تعهدات شان در توافقنامهٔ دوحه پابند نگه‌ می‌داریم، آن اینکه افغانستان به صفت لانهٔ امن برای طراحی حملات تروریستی علیه هیچ کشوری به ویژه علیه ایالات متحده، متحدان و شرکای ما استفاده شده نمی‌تواند.”

بر اساس توافقنامهٔ دوحه که در فبروری ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد و زمینه را برای خروج قوای امریکایی از افغانستان فراهم کرد، آن گروه تعهد کرده است که به هیچ گروه تروریستی به شمول القاعده اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای طراحی و انجام حملات بر دیگر کشورها استفاده کند.

سولیوان این مطلب را درست چند روز پس از آن بیان کرد که جو بایدن در دفاع از روند خروج پرهرج و مرج، قوای امریکایی از افغانستان گفت که طالبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کنند.

اظهارات بایدن در مورد نقش طالبان در سرکوب القاعده؛ آغاز بحث تازه در مورد توافق دوحه

مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت: “همه روزه به گونهٔ خستگی ناپذیر کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که به تعهدات [طالبان] عمل می‌شود…فراتر از این، چیز بیشتری نخواهم گفت.”

در حالیکه ایالات متحده و گروه طالبان آشکارا تصدیق نکرده اند که در زمینهٔ مبارزه با تروریزم همکاری می‌کنند، دپلومات‌ها در منطقه و منابع طالبان می‌گویند که این دو دشمن پیشین که دو دهه با هم درگیر جنگ بودند، اکنون در زمینهٔ رسیدگی با تهدید تروریزم همکاری دارند.

ادعاها در مورد همکاری طالبان با ایالات متحده در زمینهٔ مبارزه با دهشت افگنی بیشتر در دیدار مقام‌های ارشد ایالات متحده با مقام‌های طالبان ریشه دارد.

گزارش‌هایی وجود دارد که دیوید کوهن، رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده، و عبدالحق وثیق، رییس استخبارات طالبان در این دیدارها که در ماه نومبر گذشته در شهر دوحه، پایتخت قطر، صورت گرفت، شرکت داشتند. با اینحال، ایالات متحده و گروه طالبان اشتراک این دو مقام را در نشست متذکره در دوحه تایید نکرده اند.

برخی منابع معتبر به صدای امریکا گفته اند که وثیق یک بخش اختصاصی را برای همکاری با ایالات متحده در زمینهٔ مبارزه با دهشت افگنی، در ریاست استخبارات ایجاد کرده و خود از کار این بخش نظارت می‌کند.

صدای امریکا با ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در تماس شد تا در مورد همکاری طالبان با ایالات متحده در امر مبارزه با تروریزم، نظر حکومت طالبان را بگیرد، اما مجاهد تا زمان نشر این گزارش به پرسش صدای امریکا پاسخ ارایه نکرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا