افغانستان

هیات طالبان به رهبری متقی برای گفتگو با مقامات امریکایی به قطر می‌رود

طالبان گفته اند که در پایان ماه جاری هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان برای گفتگو با مقامات امریکایی به دوحه، پایتخت قطر می‌رود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان روز «پنجشنبه ۵ اسد» در تویتی نوشت که این هیات در مورد مسایل دوجانبه با مقامات قطر نیز گفتگو خواهد کرد.

بلخی نوشت: “در این گفتگوها بحث در مورد لغو تحریم‌ها و لست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی و بحث در مورد نقض حریم هوایی، برای افغانستان اولویت خواهد داشت”.

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و “تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان” در دوحه پایتخت قطر ملاقات می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده از هیچ مقام طالب و یا هم “تکنوکرات مسلکی” که قرار است با مقام‌های امریکایی ملاقات کنند، نام نبرده است.

در خبرنامه آمده است: “مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود.”

همچنان وزارت خارجه ایالات متحده گفت که این دو مقام امریکایی از ۲۶ تا ۳۱ جولای به قطر و قزاقستان نیز سفر خواهند کرد و در آنجا درباره امنیت، مبارزه با مواد مخدر و حقوق زنان گفتگو خواهند کرد.

این دیدار میان طالبان و مقامات امریکایی در حالی برگزار می‌شود که کمتر از سه هفته به دومین سالروز تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان باقی‌مانده است.

در این مدت هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. جامعهٔ بین‌المللی طالبان را ترغیب کرده است تا به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی احترام بگذارند، حکومت همه شمول تشکیل دهند و روابط خود را با گروه های تروریستی از جمله القاعده قطع کنند.

در این دو سال، طالبان برای دختران و زنان در زمینۀ آموزش، تحصیل، کار و سایر عرصه‌های زندگی محدودیت‌هایی وضع کرده است.

طالبان دختران و زنان را از آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیل در دانشگاه‌ها منع کرده و جز بخش‌های معدود به زنان اجازۀ کار نداده اند. علاوه بر این حکومت این گروه محدودیت‌های شدیدی را بر تردد زنان و دختران اعمال کرده اند. همچنان طالبان زنان و دختران را از رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عموم منع کرده اند.

افزون بر ممنونیت کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی، به شمول دفاتر ملل متحد، در تازه‌ترین مورد بر اساس تصمیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، روز سه شنبه ۲۵ جولای (سوم اسد)، آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان بسته شد که به گفته مسوولان اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه، بیش از ۶۰ هزار زن بیکار شدند.

طالبان ادعا می‌کنند که به تمام حقوق زنان در چارچوب شریعت پایبند استند. همچنین حکومت طالبان ممنوعیت تحصیل دختران را موقتی خوانده و گفته است که برای از سرگیری تحصیل دختران تلاش‌ها جریان دارد.

مقام‌های حکومت طالبان همچنین بارها گفته ‌اند که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده کند.

اما در گزارشی که در ماه جون سال روان توسط گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شد، گفته شده بود که هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست‌ها در میان رهبران طالبان در کابل دیده نمی‌شود و در کوتاه مدت امیدی به تغییر نیست.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا