افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل: نصب هزاران دوربین توسط طالبان در شهر کابل نقض حریم خصوصی است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به نصب هزاران دوربین توسط طالبان در شهر کابل گفته است که با اجرای این طرح نظارتی، حقوق حریم خصوصی، آزادی تجمع و بیان از بین خواهد رفت.

وزارت داخله‌ی طالبان به‌تازگی اعلام کرده است که تنها در شهر کابل ۶۲ هزار دوربین مداربسته نصب کرده است. این وزارت هدف از اجرای این طرح را تأمین امنیت خوانده و گفته است که در ولایت‌ها نیز اجرا خواهد شد.

مت محمودی، محقق و مشاور سازمان عفو بین‌الملل در امور هوش مصنوعی و حقوق بشر، در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است: «اجرای چنین طرح گسترده‌ای از نظارت جمعی تحت عنوان “امنیت ملی”، الگویی برای طالبان ایجاد می‌کند، که به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش که حقوق اساسی مردم در افغانستان – به‌ویژه زنان در مکان‌های عمومی را نقض می‌کند، ادامه دهد.»

او افزوده است که اگر این طرح نظارتی اجرا شود، حقوق حریم خصوصی و آزادی تجمع و بیان که از زمان به قدرت رسیدن طالبان تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند، از بین خواهند رفت.

عفو بین‌الملل افزوده است که نحوه استفاده مقام‌های اسرائیلی از فناوری تشخیص چهره برای حمایت از تداوم «تسلط و ظلم» بر فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مستند کرده است.

این سازمان همچنین استفاده از هزاران دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره را در سراسر شهر نیویارک مستند کرده است که بسیاری از آنها در برای شناسایی افراد رنگین پوست استفاده می‌شدند و تبعیض نژادی را تقویت می‌کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا