افغانستان

عبداللهیان: گسترش تروریزم و ​​مهاجرت در منطقه نتیجه بحران افغانستان است

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران می‌گوید که بحران جاری در افغانستان در کنار گسترش تروریزم و مهاجرت، تاثیرات عمیقی بر منطقه داشته است.

وزیر خارجه ایران اواخر ناوقت «شنبه اول میزان» در سخنرانی‌اش در انجمن آسیایی در نیویارک، اقامت میلیون‌ها مهاجر افغان در ایران را نتیجه بحران کنونی افغانستان یاد کرد.

او که با ابراهیم رییسی برای حضور در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته است، افزود که منطقه و جهان با تهدیدهای تداوم تروریزم و خطر گسترش آن در منطقه مواجه است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وضعیت جاری در افغانستان را عامل مداخلات خارجی در منطقه دانست.

او از جامعه جهانی خواست تا برای حل بحران مهاجرین افغان که به گفتۀ او بیشتر به ایران مهاجرت کرده اند، کمک لازم را انجام دهند.

کمیشنری عالی ملل متحد با نشر گزاشی تخمین کرده است که در نیمه اول سال روان میلادی حدود ۲۳۳هزار افغان با مدارک مسافرتی معتبر به ایران رفته اند.

علاوه بر این، گزارش گفته است که از اواسط ماه می تا پایان جون، روزانه تقریباً ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ افغان فاقد مدرک (عمدتاً مردان مجرد و گروه‌های کوچک خانواده) از طریق گذرگاه‌های غیررسمی و قاچاق به ایران می‌رفتند و این رقم در طول ماه جون تا اپریل به ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ رسید.

کمیشنری عالی ملل متحد گفته است: “طبق گزارش‌ها، همه جابجایی‌ها از طریق گذرگاه‌های غیررسمی توسط قاچاقچیان تسهیل می‌شد“.

همچنان این ادارۀ ملل متحد به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) با نشر گزارشی گفت که در نیمه اول سال روان میلادی، حدود ۷۱۰هزار مهاجر افغان از ایران به گونۀ داوطلب یا جبری به افغانستان برگشته اند.

بر اساس این گزارش از این میان ۳۱۰هزار نفر کسانی بودند که مدرک رسمی اقامت و سفر به ایران را نداشتند.

گزارش گفته است: “اکثر اخراج‌شدگان از ایران گفته اند که بدون طی مراحل قانونی اخراج شده اند. بنابراین آنها فرصتی برای ابراز نگرانی در مورد خطرات احتمالی حفاظتی در افغانستان قبل از اخراج نداشتند“.

به گفتۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، اخراج‌شدگان از نقض حقوق بشر از جمله خشونت فزیکی، عدم دسترسی به غذا، آب و خدمات و مراقبت‌های مناسب بهداشتی و همچنین توهین و تحقیر لفظی، ازدحام بیش از حد در زندان‌ها، جدایی خانواده، از دست‌دادن دارایی و پول گزارش داده اند.

مقامات ایرانی هنوز در مورد نقض حقوق بشری مهاجرین افغان که از آن کشور اخراج شده اند، چیزی نگفته اند.

افزون بر این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، بازگشت داوطلبانۀ ۴۰۰هزار مهاجر افغان از ایران را نیز ثبت کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا