افغانستان

رادیو نسیم در دایکندی بسته شد و کارمندان آن توسط طالبان بازداشت شدند

رادیو نسیم در دایکندی روز «چهارشنبه ۵ میزان» از سوی استخبارات طالبان بسته شد و مدیر مسؤل و دو گزارشگر این رادیو بازداشت شدند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید هرچند کارمندان رادیو نسیم بعد از ۵ ساعت آزاد شدند اما رادیو همچنان بسته است.

یک منبع در دایکندی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که حوالی ساعت ۱۲ چاشت چهارشنبه ۵ میزان نیروهای استخبارات به دفتر رادیو نسیم در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی هجوم برده و ضمن ضبط  گوشی‌های موبایل کارمندان، دروازه این رسانه را مهر و لاک کردند.

به گفته این منبع، افزون براین، نیروهای استخبارات طالبان سلطان علی جوادی مدیر مسؤل، سیف‌الله رضایی و مجتبی  قاسمی دو خبرنگار رادیو نسیم را نیز بازداشت کردند و به اداره استخبارات در نیلی انتقال دادند. گفته می‌شود که مدیر مسؤل و دو خبرنگار رادیو نسیم حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر با ارایه ضمانت آزاد شدند اما به آنان گفته شده که رادیو نسیم تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

تا هنوز مسؤلان محلی «امارت اسلامی» در دایکندی در مورد دلیل بستن رادیو رادیو نسیم و بازداشت کارمندان آن ابراز نظر نکرده‌اند اما یک منبع محلی گفت که احتمال می‌رود این کار بخاطر بازنشر برنامه‌های یک شبکه رادیویی خارج از کشور صورت گرفته باشد.

مرکز خبرنگاران افغانستان هجوم به ساختمان رادیو نسیم را به عنوان اقدامی در جهت فشار و محدود کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد  می‌داند و  محکوم می‌کند و از اداره محلی می‌خواهد هرچه زودتر اجازه بازگشایی این رادیو را صادر کنند و مانع فعالیت آزادنه این رسانه و کارمندان آن نشوند. مطابق با قانون رسانه‌های همگانی، رسانه‌ها در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسؤلان نباید در کار آنها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند بلکه باید از آنها حمایت کنند.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که در ابتدای سال جاری هجری شمسی وزارت اطلاعات و فرهنگ «امارت اسلامی» طرحی را جهت رسیدگی به مسائل رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام کرد. برمبنای این طرح هیچ اداره دیگری حق مداخله در امور رسانه‌ها و کارهای خبرنگاران را ندارد و امور و مسائل مربوط به رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور باید از طریق وزارت اطلاعات و فرهنگ و به ویژه کمسییون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری و رسیدگی ‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا