افغانستان

حکومت طالبان و ترکیه کمیسیون مشترک امور مهاجرین را ایجاد می‌کنند

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی به ترکیه سفر کرده است تا درباره حل مشکلات مهاجرین و پناهجویان افغان با مسوولان آن کشور گفتگو کند.

این وزارت روز «جمعه ۲۸ میزان» با نشر اعلامیه‌ای گفت که هیات اعزامی این وزارت به رهبری محمد اجمل، رییس دفتر مقام وزارت با اتیلا توروس، رییس اداره مهاجرت ترکیه در مورد مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور صحبت کرده است.

در اعلامیه آمده است که در این دیدار دوجانب “بر ضرورت اتشه امور مهاجرین و ایجاد یک کمیسیون مشترک” برای حل مشکلات مهاجرین توافق کردند.

این در حالی است که هفتۀ گذشته خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان در دیدار با جنگ اونال، سفیر جدید ترکیه برای افغانستان، گفت: “ترکیه باید مطابق قوانین بین‌المللی، به جای اخراج اجباری پناهجویان، زمینه کار را برای آنان فراهم کند و همچنین برای عرضه خدمات بیشتر و رفع مشکلات آنان، لازم است تا شرایط را برای فعالیت اتشه‌های امور مهاجرین مساعد کند“.

همچنان حقانی تاکید کرد که برای آن عده افغان‌هایی که خواهان برگشت به کشورشان استند، یک میکانیزم مشترک ترتیب داده شود.

بر اساس آمارها، تا اکنون در حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان در ترکیه ثبت شده اند که شامل پناهندگان و شهروندان افغان با اقامت کوتاه مدت می‌شوند.

ارقام انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه نشان می‌دهد که بیش از ۴۸هزار افغان با اقامت درازمدت، نزدیک به ۳۸هزار نفر با اقامت یک ساله و کمتر از آن، و نیز ۵۰۰۰ محصل افغان در ترکیه به سر می‌برند.

اما علاوه بر این، ده‌ها هزار شهروند افغان در زندان‌های ترکیه نیز زندانی استند. وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته است که هیات این گروه در زندان توپلام در انقره با شماری از افغان‌های زندانی نیز دیدار کرده است.

انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه می‌گوید که پولیس و نیروهای مرزی آن کشور طی سال روان میلادی بیش از ۱۸۲هزار پناهجوی خارجی را بازداشت کرده اند.

بر اساس آمار این انجمن در این میان بیش از ۵۲هزار شهروند افغان نیز بازداشت و زندانی شده اند.

این انجمن گفته است که در شش ماه نخست سال روان میلادی ترکیه بیش از ۱۵هزار پناهجوی افغان را پس از بازداشت از آن کشور اخراج کرده است.

انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه می‌گوید که در حال حاضر ترکیه هر شب صدها نفر را زمینی به داخل خاک ایران، رد مرز می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا