افغانستان

بریتانیا به شهروندانش: به افغانستان سفر نکنید ممکن است زندانی شوید

دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه بریتانیا روز «شنبه ۲۹ میزان» به شهروندان بریتانیایی توصیه کرد که به افغانستان سفر نکنند چون ممکن است با خطر زندانی شدن از سوی طالبان مواجه شوند.

در اعلامیهٔ این اداره آمده است که خطر بازداشت اتباع بریتانیایی در افغانستان زیاد است و ممکن بریتانیا در مورد چنین بازداشت‌ها مطلع نشود و این بازداشت‌ها برای ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد.

بیانیه می‌افزاید: “هیچ مقام قنسولی بریتانیا در افغانستان وجود ندارد و توانایی ما برای ارایه کمک‌های قنسولی به شدت محدود است. وضعیت می تواند به سرعت و بدون هشدار تغییر کند.”

افزون بر آن وزارت خارجهٔ بریتانیا گفته است که احتمال حملات تروریستی در افغانستان زیاد است و خطر حملات تروریستی در داخل یا اطراف اماکن مذهبی و در جریان مراسم مذهبی وجود دارد.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: “وضعیت امنیتی در افغانستان بی‌ثبات است. در سرتاسر افغانستان، از جمله در اطراف میدان‌های هوایی، خطر حمله‌های تروریستی مداوم و زیاد وجود دارد.”

اما حکومت طالبان با رد چنین ادعاها همواره گفته است که صلح، ثبات و امنیت سرتاسری در افغانستان تامین است و همه مردم احساس آرامش دارند و مشکلات امنیتی در افغانستان در حال حاضر وجود ندارد.

اخیرا دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه بریتانیا گفت که چهار شهروند بریتانیا که چندماه پیش به اتهام نقض قوانین طالبان در افغانستان زندانی شده بودند آزاد شدند.

سخنگوی این دفتر گفته است: “ما به نمایندگی از خانواده‌های شهروندان بریتانیایی، از اداره فعلی افغانستان به دلیل نقض قانون عذرخواهی می‌کنیم”.

در اعلامیه گفته نشده است که این شهروندان بریتانیایی از چه زمانی و به چه دلیل توسط نیروهای امنیتی حکومت طالبان بازداشت شده بودند.

در اعلامیه همچنین آمده است: “اگر بر خلاف توصیه های دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه بریتانیا تصمیم به سفر به افغانستان یا اقامت در آن دارید، باید هوشیار باشید، سعی کنید از تجمعات و رویدادهای عمومی از جمله مراسم مذهبی خودداری کنید و اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید.”

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا