افغانستان

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان: ۱۴ حمله‌ انتحاری در پاکستان توسط شهروندان افغانستان انجام شده است

سرفراز بوگتی، وزیر داخله‌ی موقت پاکستان می‌گوید که از ماه جنوری سال جاری میلادی تا اکنون ۲۴ حمله‌ی انتحاری در این کشور رخ داده که ۱۴ مورد آن توسط شهروندان افغانستان انجام شده است.

به گزارش روزنامه‌ دان، وزیر داخله‌ی موقت پاکستان امروز (سه‌شنبه، ۱۱ میزان) این آمار را در پاسخ به سؤالی در یک نشست خبری در اسلام‌آباد اعلام کرده است.

آقای بوگتی گفته است که فرمان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در مورد ممانعت اعضای این گروه از حملات در خارج از افغانستان، رعایت‌ نشده و ابراز امیدواری کرده که این فرمان در حرف و عمل تطبیق شود.

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان گفته است که هیچ اختلاف نظری وجود ندارد که «حملات از جانب افغانستان به ما صورت می‌گیرد و اتباع افغانستان در این حملات دست دارند. ما شواهدی برای آن داریم».

او افزوده که وزارت خارجه این موضوع را با مقام‌های طالبان در افغانستان در میان گذاشته است.

طالبان تا اکنون در مورد اظهارات وزیر داخله‌ی موقت پاکستان واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیش از این همواره گزارش‌ها در مورد دست‌داشتن شهروندان کشور در حملات علیه پاکستان را رد کرده‌اند.

تعیین ضرب‌الاجل برای مهاجران غیرقانونی

بر اساس گزارش روزنامه‌ دان، دولت پاکستان در تازه‌ترین تصمیم، به مهاجران غیرقانونی تا اول ماه نوامبر فرصت داده است که آن کشور را ترک کنند.

این تصمیم امروز در جلسه‌ی «کمیته‌ عالی برنامه اقدام ملی» پاکستان اتخاذ شده و وزیر داخله‌ی موقت آن کشور آن را اعلام کرده است.

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان در این کنفرانس خبری گفته است که اگر این مهاجران تا اول نوامبر به‌صورت داوطلبانه پاکستان را ترک نکنند، پس از آن پولیس از همه‌ی ایالت‌های این کشور آنان را اخراج خواهد کرد.

همزمان وزیر اطلاعات موقت پاکستان‌ نیز در ایکس اعلام کرده که مهاجران غیرقانونی ۲۸ روز فرصت دارند که این کشور را ترک کنند.

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان همچنین اعلام کرده که پس از اول ماه نوامبر هیچ فردی بدون داشتن پاسپورت و ویزا نمی‌توانند وارد پاکستان شوند و اسناد دیگری همانند شناس‌نامه‌ی الکترونیکی شهروندان افغانستان، پذیرفته نمی‌شود.

سرفراز بوگتی گفته است که در حال حاضر ۱.۷۳ میلیون پناه‌جوی غیرقانونی اهل افغانستان در آن کشور زندگی می‌کنند.

این در حالی است که پولیس پاکستان در روزهای اخیر عملیات گسترده‌ای را برای بازداشت پناه‌جویان اهل افغانستان راه‌اندازی کرده و بر اساس اعلامیه‌ی سفارت طالبان در اسلام‌آباد، هزار نفر در این عملیات‌ها بازداشت شده‌اند.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد امروز اعلام کرده که در عملیات‌های پولیس پاکستان چهار شهروند افغانستان به‌گونه‌ای مرموز به قتل رسیده‌اند و اجساد آنان مدتی پس از بازداشت از شفاخانه‌ها یا جاهای دیگر پیدا شده‌اند.

بازداشت و اخراج پناه‌جویان اهل افغانستان نگرانی‌های گسترده‌ای را برانگیخته و سازمان عفو بین‌الملل‌ گفته است که این پناه‌جویان که از ترس آزار و اذیت‌ طالبان فرار کرده بودند، اکنون با آزار و اذیت پولیس پاکستان مواجه هستند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا