افغانستان

سازمان ملل: تولید تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.

 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC ) در گزارش تازه‌اش وضعیت کاشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانسنان را بررسی کرده است.

این نهاد روز یک‌شنبه، ۱۴ عقرب، با نشر گزارش‌اش گفته که به‌دنبال ممنوعیت‌های طالبان کاشت خشخاش در افغانستان کاهش چشمگیر یافته است.

این سازمان گفته که تولید و عرضه تریاک از شش هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به تنها ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

بربنیاد این گزارش، ۲۳۳ هکتار زمینی که پیش از این در آن خشخاش کاشت می‌شد به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

با این حال، مقامات سازمان ملل گفته‌اند که کاهش کاشت خشخاش در افغانستان عواقب انسانی فوری را در جوامع روستایی افغانستان افزایش داده است، زیرا روستاییان آسیب‌پذیر به درآمد حاصل از تریاک‌ متکی بودند.

این نهاد همچنان گفته است که درآمد کشاورزان از فروش محصول تریاک به تاجران از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دالر به ۱۱۰ میلیون دالر در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است که این رقم کاهش ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، گفته است: «این یک فرصت واقعی برای دست‌یابی به نتایج بلندمدت علیه بازار غیرقانونی تریاک و آسیبی است که در سطح محلی و جهانی ایجاد می‌کند. در عین حال، پیامدها و خطرات مهمی وجود دارد که باید برای نتیجه که در نهایت مثبت و پایدار باشد، به‌ویژه برای مردم افغانستان، مورد توجه قرار گیرد.»

در عین حال، این مقام سازمان ملل متحد گفته است که در ماه‌های آینده، افغانستان نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری قوی برای معیشت پایدار دارد تا فرصت‌هایی به دور از تریاک برای کشاورزان افغان فراهم شود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بازار مختص خرید و فروش مواد مخدر به‌ویژه تریاک در هلمند هنوز گرم است و شمار زیادی از کشورهای همسایه و‌ منطقه از خطر قاچاق مواد مخدر از افغانستان هنوز ابراز نگرانی دارند.

در عین حال، با کاهش این مورد در افغانستان نگرانی‌ها در مورد زنده‌گی دشوار کشاورزان، آن‌هم در زمانی‌که کشور با یکی از جدی‌ترین بحران‌های بشری دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند افزایش می‌یابد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا