افغانستان

تحریم های تازه امریکا؛ دو مقام بلند پایه حکومت طالبان نیز شامل فهرست هستند

وزارت خزانۀ ایالات متحده به روز جمعه اعلام کرد که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز اعلامیۀ جهانی حقوق بشر تحریم هایی را بر ۲۰ تن از افراد در افغانستان ، چین ، ایران و هائیتی به دلیل تخطی های حقوق بشری وضع کرده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده است که دو وزیر حکومت طالبان شامل این افراد اند که به دلیل محدود کردن دسترسی دختران به آموزش دورۀ ثانوی به سرکوب زنان و دختران متهم اند.

از سوی دیگر رویترز گزارش داده است که شیخ محمد خالد حنفی وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان یکی از اشخاصی است که بالایش تحریم وضع شده است.

در گزارش به نقل از وزارت خزانۀ ایالات متحده گفته شده که حنفی در کشتار ها ، اختطاف ها و شلاق زدن و ضرب و شتم افراد دست دارد.

محمد خالد حنفی وزیر امر بل المعروف و نهی از منکر حکومت طالبان که گفته میشود شامل فهرست تحریم های ایالات متحده شده است
محمد خالد حنفی وزیر امر بل المعروف و نهی از منکر حکومت طالبان که گفته میشود شامل فهرست تحریم های ایالات متحده شده است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در شبکۀ ایکس (توییتر سابق ) ناوقت شب گذشته نوشت که وضع تحریم های وزارت خزانه امریکا بر دو مقام طالبان شیخ محمد خالد حنفی و شیخ فرید الدین محمود را نکوهش می کنند.

فرید الدین محمود رئیس اکادمی علوم طالبان است.

مجاهد افزوده است که اِعمال فشار و تحریم راه حل هیچ مشکلی نیست.

سخنگوی حکومت طالبان نوشته است ، با وجود اینکه امریکا به گفتۀ او سابقۀ چنین اقدامات ناموفقی را دارد، نباید تجارب ناکام را تکرار کند.

ایالات متحده بر دو مقام استخبارات ایران نیز تحریم وضع کرده است. وزارت خزانۀ ایالات متحده گفته که این مقام ها در طرح ریزی خشونت علیه مخالفان رژیم ایران در بیرون از آن کشور دست داشته اند.

دو مقام چینی به اتهام شکنجۀ اقلیت های اویغور در منطقۀ شین جینگ چین هدف تحریم های ایالات متحده قرار گرفته اند.

جانت ایلین وزیر خزانۀ ایالات متحده به روز جمعه گفت که تعهد ایالات متحده به حمایت و دفاع از حقوق بشر یک تعهد مقدس است.

او افزود که نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی که در هر گوشۀ جهان صورت می گیرد ضربۀ به ارزش های مشترک انسانی به حساب می آید.

بر اساس تصمیم ایالات متحده ، اشخاصی که شامل فهرست تحریم های امریکا شده اند از دسترسی آنها به دارایی ها و حسابهای بانکی در ایالات متحده جلوگیری می شود و افراد و شرکت هایی را که هدف تحریم ها قرار گرفته اند از کار و بار با امریکاییان باز می دارد.

در همین حال وزارت خارجۀ ایالات متحده تحریم های صدور ویزا را بر ۳۷ شخص در سیزده کشور وضع کرده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز جمعه گفت، بسیاری از کسانیکه بالای آنها تحریم وضع شده است در خشونت بر اساس جنسیت و سرکوب زنان و دختران دست دارند.

بلینکن افزوده است که این تحریم های ایالات متحده به نیت حسابدهی از اقداماتی صورت گرفته که در محیط هایی با پایبندی ضعیف به حاکمیت قانون انجام می شود.

به گفتۀ وی ، هدف از تحریم ها حمایت از افراد آسیب پذیر و به حاشیه رانده شده از جمله زنان ، فعالان مدنی و مخالفان سیاسی است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا