جهان

نتنیاهو: در روز‌های آینده جنگ بر ضد حماس در نوار غزه گسترش خواهد یافت

بینیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل، روز (دوشنبه چهارم جدی) گفت که در روز‌های آینده جنگ کشورش بر ضد گروه حماس در نوار غزه گسترش خواهد یافت.

تعهد نتنیاهو مبنی بر گسترش جنگ در نوار غزه در حالی صورت گرفته است که مقامات صحت غزه گفته اند که در اثر حملهٔ هوایی اسراییل بر یک کمپ مهاجرین، ده‌ها نفر کشته شده اند.

نتنیاهو در میان شماری از اعضای حزب لکود اسراییل گفت:‌ ”ما جنگ را در روز‌‌های آینده گسترش می‌دهیم و این یک جنگ طولانی مدت است و به پایان خود نزدیک نیست.”

حملات هوایی اسراییل به مرکز غزه، تلفات قابل ملاحظهٔ را بر جا گذاشت. به گفته مقامات صحت که در کنترول گروه حماس قرار دارد، در حملات روز یکشنبه دست‌کم ۷۰ نفر در کمپ مهاجرین مغازی کشته شدند.

مقامات اسراییل گفته اند که گزارش حملهٔ روز یکشنبه بر این کمپ را زیر بررسی دارند و بار دیگر تاکید کردند که در جریان جنگ به خاطر نابودی گروه حماس، تلاش می‌کنند تا تلفات غیرنظامیان به حد اقل برسد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه ۲۴ دسمبر در میان شماری از فرماندهان نظامی کشورش در شمال نوار غزه
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه ۲۴ دسمبر در میان شماری از فرماندهان نظامی کشورش در شمال نوار غزه

بر اساس گزارش‌ها، حکومت مصر طرحی را پیشنهاد کرده است تا منازعهٔ جاری در نوار غزه پایان یابد. این طرح شامل آتش بس، آزادی مرحله وار گروگان‌ها از نزد گروه حماس و تشکیل یک حکومت متخصص فلسطینی برای ادارهٔ نوار غزه و کرانه غربی است. اما اسراییل و گروه حماس تا حالا در مورد این پیشنهاد هیچ پاسخی نداده اند.

در همین حال، اسراییل از افزایش تلفات نظامیان آن کشور در جریان عملیات زمینی در نوار غزه خبر داده است. به گفتهٔ نظامیان اسراییلی، از روز جمعه به اینسو، ۱۷ سرباز اسراییلی در نوار غزه کشته شده اند. اردوی اسراییل گفته است که از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه، تا حالا ۱۵۶ سرباز آن کشور کشته شده اند.

حملات تهاجمی اسراییل که بر علاوهٔ عملیات زمینی و هزاران حملهٔ هوایی می‌شود،‌ بخش اعظم نوار غزه را به ویرانه مبدل کرده است.

این جنگ همچنین موجب بی‌جا شدن ۲.۳ میلیون مردم در نوار غزه شده است و بسیاری فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا مکان مصوونی در پناهگاه‌های پر ازدحام ملل متحد برای خود پیدا کنند.

در همین حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، گفته است که سیستم خدمت صحی در نوار غزه رو به نابودی است و بار دیگر خواهان آتش‌بس در این منطقه شد.

گبریسوس در یک صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است که “نابودی سیستم صحی غزه یک تراژدی است. ما همین حالا بر تقاضای آتش بس پافشار داریم.”

سازمان جهانی صحت تا ۲۰ دسمبر مجموعاََ ۲۴۶ حمله به مراکز درمانی را در نوار غزه ثبت کرده است که شامل شفاخانه‌ها و امبولانس‌ها می‌شود. در این حملات ۵۸۲ نفر کشته و ۷۴۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا