افغانستانجهان

بریتانیا حزب تحریر را «سازمان تروریستی» اعلام می‌کند

وزارت داخله‌ بریتانیا لایحه‌ای را به پارلمان آن کشور برای شناسایی حزب تحریر به‌عنوان یک «سازمان تروریستی» ارائه کرده است.

این‌ وزارت روز (دوشنبه، ۲۵ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که در صورت موافقت پارلمان، حزب تحریر از ۱۹ جنوری سال جاری در بریتانیا به‌عنوان یک سازمان تروریستی و ممنوعه شناخته می‌شود.

در اعلامیه‌ای این وزارت آمده است که ممنوع شدن این حزب به این معنا است که «عضویت، دعوت به حمایت و نمایش مقالات آن، در یک مکان عمومی به نحوی که سوءظن عضویت یا حمایت از این گروه را برانگیزد، جرم کیفری خواهد بود».

وزارت داخله‌ی بریتانیا گفته است که مجازات برخی فقره‌های حمایت از این حزب، تا ۱۴ سال حبس است و می‌تواند در کنار و به‌جای جریمه توسط دادگاه صادر شود.

جیمز کلورلی، وزیر داخله‌ی بریتانیا گفته است که این حزب یک‌ سازمان «یهودستیز» است و «به‌طور فعال تروریسم را تشویق و تمجید می‌کند».

وزارت داخله‌ی بریتانیا همچنین با نشر پستی در ایکس نوشته‌ است که «تشویق و ترویج حملات غیرقانونی حماس و ایدئولوژی یهودی‌ستیز این گروه وحشتناک است».

این‌ وزارت افزوده است: «عضویت و دعوت به حمایت از این گروه جرم محسوب می‌شود.»

حزب‎ تحریر در سال ۱۹۵۳ توسط تقی‎الدین نبهانی، روحانی فلسطینی ایجاد شد. شیخ عطاء بن خلیل ابورشته از سال ۲۰۰۳ تا اکنون رهبری این حزب را به ‌عهده دارد.

مقر اصلی این حزب در لبنان است، اما در کشورهای مختلف، از جمله بریتانیا، امریکا، استرالیا و کانادا دفتر دارد.

طالبان در افغانستان نیز در روزهای اخیر افرادی را به اتهام عضویت در این حزب بازداشت کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، دو روز پیش منابع محلی در تخار به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که طالبان ۱۵ نفر را در شهر تالقان، مرکز این ولایت به اتهام عضویت در این حزب بازداشت کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان گفته بود که این حزب در وزارت عدلیه‌ی کشور ثبت نیست و فعالیت آن در افغانستان غیرقانونی است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا