افغانستان

روسیه: نشست گوترش با نماینده‌گان ویژه کشورها درباره افغانستان شکست خورد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست نماینده‌گان ویژه کشورها که به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره افغانستان در دوحه برگزار شده بود، با «شکست» روبه‌رو شد.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه روز سه‌شنبه، ۱ حوت به نقل ازماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش داده است که در این نشست هیچ تصمیمی مطابق به برنامه‌های اعلام‌شده قبلی از جمله تعیین نماینده ویژه و ایجاد گروه تماس کوچک برای افغانستان اتخاذ نشد.

به گفته وی، چنین موضوعاتی «بدون توضیح مناسب» در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که هرگونه ابتکار درباره افغانستان بدون حمایت طالبان و کشورهای منطقه «محکوم به شکست است.»

ماریا زاخارووا افزوده است: «طالبان به دلیل شرایط تحقیرآمیز ناشی از این واقعیت که فقط به رویدادهای جزئی مربوط به فرستاده‌گان فراری جامعه مدنی افغانستان اجازه داده شد، از شرکت در این نشست امتناع کردند.»

به گفته او، نماینده روسیه نیز به‌عنوان «نشانه هم‌بسته‌گی» با طالبان از دیدار با فعالان جامعه مدنی افغانستان در نشست دوحه خودداری کرد.

 

در نشست دوحه که به روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته روان با میزبانی دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد، چهار تن از فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق زن به نماینده‌گی از افغانستان حضور داشتند.

 

طالبان هم در این نشست دعوت شده بودند، اما به‌دلیل آنچه عدم پذیرش شرایط‌شان گفتند، از اشتراک در آن خودداری کردند.

 

تعامل منسجم با افغانستان مطابق به «ارزیابی مستقل افغانستان» از اهداف نشست دوحه بود.

 

انتظار می‌رفت مطابق قطع‌نامه‌ شورای امنیت، یک نماینده‌ ویژه از سوی سازمان ملل در امور افغانستان تعیین شود، اما در پایان نشست آنتونیو گوترش اعلام کرد که برای تعیین چنین نماینده‌ای مشوره می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا