افغانستان

پایان نشست دوحه؛ گوترش دومین نشست دوحه را «سازنده» توصیف کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در دوحه گفت که مشوره‌ها برای تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان را فورا آغاز می‌کند.

آقای‌ گوترش که عصر امروز (دوشنبه، ۳۰ دلو) در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، دومین نشست دوحه را «سازنده» توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در نشست دوحه توافق شد که نماینده‌ی ویژه با «مشوره‌های عمیق» با اعضای سازمان ملل متحد، حکومت سرپرست طالبان و سایر اعضای جامعه‌ی افغانستان تعیین شود.

او افزود که تصمیم گرفته شد تا مجموعه‌ای از مشوره‌ها را آغاز کنم و شرایط را برای تعیین نماینده‌ی ویژه که نه تنها وظیفه‌ی هماهنگی تعامل جامعه‌ی جهانی را به عهده داشته باشد، بلکه بتواند به‌صورت مؤثر با طالبان کار بکند، بررسی کنم.

تعیین یک نماینده‌ی ویژه از سوی سازمان ملل متحد برای افغانستان در گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» پیشنهاد شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۳ این موضوع را تأیید کرده بود و از نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان خواسته بود که در این مورد در دومین نشست خود در دوحه رایزنی کنند.

اجماع روی مسائل کلیدی

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دومین نشست خود، در مورد مسائل کلیدی راجع به افغانستان اجماع داشتند.

آقای گوترش گفت که نمایندگان ویژه‌ی کشورها با پیشنهادهای «ارزیابی مستقل افغانستان» در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق‌ بشر موافق بودند.

او افزود که ما افغا‌نستانی را می‌خواهیم که با خودش و همسایه‌هایش در صلح باشد و بتواند تعهدات بین‌المللی یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت را دوباره برآورده کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت اما جامعه‌ی بین‌المللی فکر می‌کند که طالبان به هیچ کدام از نگرانی‌هایش پاسخ نداده‌اند و طالبان فکر می‌کنند که پاسخ به این نگرانی‌ها وظیفه‌ی این گروه نیست‌.

آقای گوترش گفت که این مسأله یک بن‌بست را به‌وجود آورده است و ما برای شکستن این بن‌بست نیاز به «نقشه راه»ی داریم که هردو طرف بتوانند به سمت یک مسیر رو به جلو و مثبت حرکت کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا