جهان

پوتین: جنگ اوکراین موضوع مرگ و زندگی برای روسیه است

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفته است که تحولات در میدان جنگ در اوکراین، موضوع “مرگ و زندگی” و تعیین کنندهٔ سرنوشت روسیه است.

پوتین روز (یکشنبه ۲۹ دلو) در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی روسیه نشر شد، ابراز داشت: “فکر می‌کنم هنوز هم برای ما و حتا برای شنوندگان و بینندگان ما در خارج مهم است تا مفکورهٔ مان را درک کنند.”

کرملین، همواره جنگ اوکراین را که نزدیک به دوسال از آن سپری شده است، نبردی برای بقای روسیه خوانده و کوشیده است که از این طرح احساسات ”وطن پرستانهٔ روس‌ها” که اکثر شان نسبت به این جنگ بی‌تفاوت اند، برانگیزد.

رییس جمهور روسیه گفت که از آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، دیگران برای بهبود موضع تاکتیکی شان استفاده می‌کنند، اما به گفتهٔ او، برای روس‌ها، این جنگ موضوع ”سرنوشت و مرگ و زندگی” است.

پوتین در پاسخ به پرسشی در پیوند با مصاحبهٔ اخیرش با تکر کارلسن، خبرنگار امریکایی، این مطلب را شرح داد. کرملین از مصاحبهٔ کارلسن با پوتین به عنوان ابزاری برای تبلیغ روایت خود در قبال جنگ اوکراین کار گرفته است.

پوتین در این مصاحبه با کارلسن، بشکل مشروح در مورد تاریخ روسیه صحبت کرد و مکررا، مشروعیت اوکراین را منحیث یک کشور، تحت سوال قرار داد که این موضوع باعث خشم غرب و کیف گردید.

او در این مصاحبه گفت که برای مخاطبان غربی، به خصوص امریکایی‌ها، این نظریات وی “سهل” نخواهد بود. او افزود که تاریخ ایالات متحده به ۳۰۰ سال قبل بر می‌گردد، حال آنکه روسیه در سال ۸۶۲ میلادی عرض وجود کرده است که به گفتهٔ او، درک آن برای مخاطبان امریکایی، آسان نبود.

پوتین در حالی این خطابهٔ تلویزیونی را ایراد کرده است که مرگ الکسی نوالنی، برجسته ترین مخالف سیاسی وی، در یکی از زندان‌‌های قطب شمالروسیه، باعث واکنش گسترده جامعه بین المللی به شمول ایالات شده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پوتین را مسوول مرگ نوالنی خواند و بار دیگر از مجلس نمایندگان کانگرس امریکا خواست تا در مورد بستهٔ کمکی به اوکراین که هفتهٔ گذشته از سوی مجلس سنای کانگرس تصویب شد، رای گیری کند. بایدن اضافه کرد که “شکست در حمایت از اوکراین در این لحظهٔ حساس” فراموش نخواهد شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا