افغانستان

سرمنشی ملل متحد امروز از نشست دوحه در مورد افغانستان میزبانی میکند

امروز در شهر دوحه پایتخت قطر نشستی در مورد افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد آغاز می شود و فردا دوشنبه نیز این نشست ادامه خواهد داشت.

استیفن دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که در این نشست نمایندگان ویژه کشورها، نهادها و ادارات سازمان ملل متحد برای افغانستان و شماری از زنان افغان شرکت خواهند کرد.

تعدادی از رسانه ها در کنار دیگران از شرکت محبوبه سراج و شاه گل رضایی به نمایندگی از زنان افغان در این نشست خبر داده اند.

وزارت امور خارجه قطر روز گذشته گفت که نمایندگان ۲۵ تا ۲۸ کشور برای شرکت در نشست دوحه دعوت شده اند.

وزارت امور خارجه طالبان ناوقت روز شنبه در اعلامیه‌ای موضع خود را در مورد این نشست روشن ساخت.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان
حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارت در بخشی از این اعلامیه گفته است:

“وزارت امور خارجه به ملل متحد واضح ساخته، در صورتی که امارت اسلامی به حیث یگانه طرف مسئول به نمایندگی از افغانستان اشتراک کند و زمینه برای گفتگوهای واضح به سطح عالی میان هیأت افغانستان و ملل متحد در مورد همۀ مسائل مساعد شود، اشتراک مفید خواهد بود، اما به علت عدم پیشرفت در این زمینه، اشتراک بی نتیجه، از سوی امارت مفید دانسته نشد.”

تعیین نماینده ویژۀ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در نشست دوحه در کنار سایر موضوعات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نیکلاس کی نماینده سابق ملکی ناتو در افغانستان به رادیو آزادی گفت که امیدوار است در نشست دوحه پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شود:

“امیدواری زیاد است و خوب است که امیدوار باشیم، اما فکر می کنم باید در مورد اینکه نشست در دوحه چه دستاوردی خواهد داشت، واقع بین باشیم. فکر می‌کنم پیشرفت خوبی خواهد بود، اگر اشتراک کنندگان بتوانند در مورد گماشتن فرستاده ویژه و همچنین اجرای توصیه های موجود در ارزیابی سفیر سینیرلی اوغلو، به اجماع خاصی دست یابند.”

پیش از این فریدون سنیرلی اوغلو هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان ابراز امیدواری کرده بود که طالبان تحت رهبری یک هیئت ارشد در این نشست شرکت کنند.

قبل از نشست دوحه، سازمانها، جریان های مختلف سیاسی و زنان خواسته اند که به جوانب بیطرف فرصت اشتراک در این نشست داده شود.

شاه محمود میا خیل معاون جنبش ملی برای صلح و دموکراسی
شاه محمود میا خیل معاون جنبش ملی برای صلح و دموکراسی

از این جمله جنبش ملی برای صلح و دموکراسی روز گذشته در اعلامیه‌ای روی ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین المللی در مورد افغانستان تاکید کرد.

شاه محمود میاخیل معاون این جنبش به رادیو آزادی گفت:

“همه طرفها که افغانها هستند، طالبان و کشورهای منطقه باید از این فرصت استفاده کنند. اگر از این فرصت به درستی استفاده نشود و یک اجماع ایجاد نشود، افغانستان بار دیگر به مرکز رقابت ها و درگیریهای نیابتی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل می شود. افراط گرایی در منطقه گسترش می‌یابد که قبل از هر کس دیگر به نفع افغان ها نیست. از جنگ نیابتی در افغانستان صرف زمانی جلوگیری خواهد شد که در افغانستان یک نظام مشروع، قانونمند و دموکراتیک ایجاد شود.”

نشست قبلی دوحه در ماه می ۲۰۲۳ میلادی به میزبانی آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد برگزار شد، و در آن از حکومت طالبان دعوت نشده بود که مورد انتقاد شدید طالبان قرار گرفت.

  • 16x9 Image

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا