معلومات

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد

فرانسه و ارمنستان روز جمعه ۲۳ فوریه از همکاری‌های نظامی رو به رشد دو کشور در میانه تنش‌ها میان ایروان و مسکو استقبال کردند.

در دیدار سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه با همتای ارمنی او در ایروان در ۲۲ فبروری موافقت شد تا پاریس یکسری تجهیزات دفاعی به ارمنستان تحویل دهد.

دیدار وزرای دفاع فرانسه و ارمنستان در حالی انجام شده است که تنش‌های دیپلماتیک میان پاریس و باکو از ماه دسامبر گذشته تشدید شده است. جمهوری آذربایجان در ماه دسامبر یک شهروند فرانسه را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در ایروان گفت که ارمنستان برای «مدرن‌سازی» ارتش از امکانات خود و متحدانش استفاده خواهد کرد.

ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به حمایت‌های نظامی و اقتصادی روسیه متکی بود. این کشور همچنین میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، مسکو نمی‌خواهد به روابط خود با ترکیه و جمهوری آذربایجان آسیب برساند.

ارمنستان نگران است که جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری ثروتمندتر و مسلح‌تر و در حالی که از حمایت ترکیه نیز برخوردار است برای حمله به جنوب ارمنستان و تصاحب اراضی این کشور اقدام کند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هفته گذشته هشدار داد که جمهوری آذربایجان در حال آماده شدن برای یک «جنگ تمام عیار» با ارمنستان پس از ده‌ها سال تنش بر سر منطقه قره‌باغ است.

در حالی که ارمنستان با چالش‌های دفاع مرزی مواجه است، فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با این کشور، قدم در حیاط خلوت روسیه گذاشته است.

اینک با سفر وزیر دفاع فرانسه به ایروان، ارمنستان قراردادی را برای خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از شرکت صنایع جنگ‌افزاری فرانسوی «پی‌جی‌ام» منعقد کرد.

در اکتبر ۲۰۲۳، فرانسه با فروش سه سامانه راداری و همچنین عینک دید در شب به ارمنستان موافقت کرده بود که این موضوع خشم جمهوری آذربایجان را برانگیخت.

وزیر دفاع فرانسه گفت که مسئولیت پاریس برای کمک به ایروان برای ایجاد توانایی‌های دفاعی ارمنستان است.

جمهوری آذربایجان سیاست «نظامی‌سازی» فرانسه در قفقاز را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

تحلیلگران بر این نظرند که هم مسکو و هم باکو به دقت همکاری رو به رشد ارمنستان و فرانسه را زیر نظر دارند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نسبت به «خطر تشدید تنش» میان ایروان و باکو ابراز نگرانی کرد.

ارمنستان با شکسته شدن اتحادش با مسکو به دنبال دوستان جدید است و فرانسه با اقلیت ارمنی ساکن در این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها است. بیش از ۶۰۰ هزار ارمنی در فرانسه زندگی می‌کنند.

آقای پاشینیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» از تعلیق عضویت کشورش در سازمان پیمان امنیت جمعی که یک پیمان دفاعی به رهبری مسکو است، خبر داد. کرملین روز جمعه اعلام کرد که چنین درخواستی را از سوی ارمنستان دریافت نکرده است.

نخست وزیر ارمنستان همچنین مسکو را متهم کرد که «یک کارزار تبلیغاتی هماهنگ» علیه او و دولتش راه‌اندازی کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا