افغانستان

مجاهد: مسئولانی که در به زور بردن یک دختر از خانه پدرش در غور دست داشتند، بازداشت شدند

سخنگوی حکومت طالبان حادثه به زور برده شدن یک دختر از خانه پدرش در ولایت غور را تایید کرده و گفته است مسئولان محلی این گروه که در این قضیه دخیل بودند، بازداشت شدند.

بر بنیاد یک فایل صوتی، مجاهد گفت این ماجرا دعوای دو خانواده بر سر مهریه عروس است.

منابع از ولایت غور روز پنجشنبه، نهم حوت خبر دادند که مقام‌های محلی طالبان یک دختر ۱۷ ساله‌ را در ولسوالی پسابند به زور از خانه‌اش بردند و به نکاح اجباری یکی از افراد خود درآوردند.

بر بنیاد یک فایل صوتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، ذبیح الله مجاهد این حادثه را تایید کرده اما گفته است که نکاح اجباری رخ نداده است بلکه این جنجالی میان دو خانواده بر سر مهریه عروس است.

به گفته او داماد مهریه را کامل نپرداخته بود به این علت دختر مذکور در خانه پدرش زندگی می‌کرد.

مجاهد گفت:«بعد از چهار ماه وقتی دختر می‌خواست به خانه پدرش برود، برادر عروس مانع برگشت او به خانه شوهرش شد. در این مدت بزرگان منقطه سه بار فیصله کردند که عروس به خانه شوهرش برگردد اما بر نمی‌گشت.»

به گفته مجاهد، موی‌سفیدان از مسئولان محلی طالبان خواستند که فیصله آنها را اجرا کنند و به این منظور به خانه پدر دختر که هویتش هنوز فاش نشده، رفتند.

سخنگوی طالبان در این فایل صوتی گفت:«اقدام مجاهدین[طالبان] در آنجا نادرست بود، باید محکمه در جریان گذاشته می‌شد و از زور استفاده نمی‌شد. [بناً]، کسانی که در آنجا مسلح دیده می‌شوند، به محکمه نظامی سپرده شده و موضوع زیر تعقیب قرار دارد.»

پیش از این، دستکم چهار منبع جداگانه از غور تایید کردند که مقامات محلی طالبان در روستای نورک ولسوالی پسابند ولایت غور یک دختر را به زور با خود برده‌اند.

منابع با فرستادن ویدیویی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خیرالله خیرخواه، ولسوال، عبدالحمید خالد، فرمانده پولیس، محمد مشفق، معاون استخبارات و توحیدی، آمر استخبارات طالبان در ولسوالی پسابند به خانه این دختر یورش بردند.

در ویدیو دیده می‌شود گروهی از افراد مسلح یک دختر را با خود می‌برند. منابع گفتند مقامات محلی طالبان این دختر جوان را به اجبار به نکاح فردی بنام شاه‌ولی، که از اعضای طالبان است، درآوردند.

یکی از منابع گفت در جریان ربودن این دختر از خانه‌اش، خانواده دختر با طالبان درگیر شدند و در جریان این درگیری خیرالله خیرخواه، ولسوال پسابند از ناحیه سر زخم برداشت.

منابع گفتند پس از این رویداد افراد طالبان اعضای خانواده این دختر را لت‌وکوب کردند.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا