ورزشافغانستان

ذکیه خدادادی، ورزشکار افغان، به رقابت‌های پارالمپیک سال ۲۰۲۴ پاریس راه پیدا کرد

ذکیه خدادادی، ورزشکار افغان در بخش پاراتکواندو که اکنون در فرانسه زندگی‌ می‌کند، در مسابقات مقدماتی پارالمپیک ۲۰۲۴ در بلغارستان موفق شد تا حریف روسی خود را شکست دهد و با کسب مدال طلا به رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه راه پیدا کند.

خدادادای در این مسابقه با کسب ۱۶ امتیاز، کاروال شولبانا، حریف روسی خود را با اختلاف دو امتیاز شکست داد.

مسابقات مقدماتی پارالمپیک در بلغارستان از تاریخ هشتم تا دهم ماه مارچ برگزار ‌شده که شماری از ورزشکاران اروپایی در آن شرکت کرده‌‌اند.

خدادادی به صدای امریکا گفت که برای حضور و مسابقه دادن در مسابقات مقدماتی پاراالمپیک تلاش فراوانی کرده و امیدوار است در رقابت‌های پاریس نیز مدال بگیرد.

خدادای افزود:” این مسابقات در روز هشتم مارچ، روز جهانی زن برگزار شد و خوشحال استم که به عنوان پناهنده در مسابقات پاریس اشتراک می‌کنم. از آنحایی که نمرات و رتبه من در ورزش خوب بود، موفق شدم تا به فینال رقابت‌های مقدماتی پارالمپیک در بلغارستان راه پیدا کنم.”

ذکیه خدادادی پس از سقوط نظام جمهوریت و تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به فرانسه مهاجر شد و فعالیت‌های ورزشی خود را به عنوان پناهنده ادامه داد. او در سال ۲۰۰۸ به عضویت تیم ملی افغانستان در آمد و تا اکنون چندین مدال در کارنامه ورزشی خود دارد.

خدادادی به تاریح ۱۴ اگست سال ۲۰۲۳، یک روز قبل از دوسالگی حاکمیت دوبارۀ طالبان، نیز مدال طلای پارا تکواندوی اروپا را برگردن آویخته بود و موفق شد تا در دور نهایی این مسابقات حریفان ترکی و اوکراینی‌اش را شکست دهد و بر سکوی پیروزی برسد.

خدادادی پیش از این، مقام دوم مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرده بود. او همچنان در مسابقات جایزه بزرگ پاراتکواندوی جهان که در شهر صوفیه بلغاریا برگزار شده بود، رقبای صربستانی و اواکراینی‌اش را شکست داده و مدال برنز را از آن خود کرد.

ذکیه خدادادی به عنوان دومین زن از افغانستان در مسابقات پارالمپیک جاپان در سال ۲۰۲۱ نیز اشتراک کرده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا