جهان

پوتین: حمله به مسکو کار ‘اسلام‌گرایان رادیکال’ بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، «اسلام‌گرایان رادیکال» را مسئول حمله به تالار کروکوس در حومه مسکو اعلام کرد.

پوتین گفت: «می‌دانیم که این جنایت را اسلام‌گرایان رادیکال کردند که خود جهان اسلام قرن‌ها با ایدئولوژی آن‌ها مبارزه می‌کند.»

آقای پوتین روز دوشنبه (۶ حمل) در یک نشست ویدئویی با مقام‌های کشورش گفت: «ایالات متحده از طریق کانال‌های مختلف تلاش می‌کند همه را متقاعد کند که اوکراین هیچ نقشی در این حمله «تروریستی خونین» ندارد و این حمله «توسط پیروان اسلام و اعضای سازمان ممنوعه داعش در روسیه انجام شده است.»

او از مقام‌های کشورش خواست: «باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا تروریست‌ها پس از ارتکاب جنایت سعی کردند به اوکراین بروند؟»

رئیس‌جمهور روسیه گفت هرچند ما عوامل حمله به کروکوس را می‌شناسیم، اما می‌خواهیم بدانیم چه کسی دستور آن را داد؟

ولادیمیر پوتین در عین حال بر تحقیق و بررسی دقیق، درباره ارتباط سازمان‌های اسلامی رادیکال با اوکراین توسط سازمان‌های استخباراتی و امنیتی روسیه تاکید کرد.

او این پرسش را مطرح کرد که «آیا سازمان‌های اسلامی رادیکال و حتی تروریستی که طرفدار راه‌حل عادلانه برای بحران خاورمیانه‌اند، واقعا علاقمند حمله به روسیه هستند؟ اسلام‌گرایان رادیکال که خود را به عنوان مسلمانان مومن و به اصطلاح اسلام ناب معرفی می‌کنند، چگونه در ماه رمضان جنایتی را مرتکب می شوند؟»

آقای پوتین حمله به مسکو را تلاشی برای ایجاد ترس و وحشت عمومی در روسیه دانست و گفت کسانی از آن سود می‌برند که از سال ۲۰۱۴ به دست «رژیم نئونازی کی‌یف» با روسیه می‌جنگند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که اوکراین تاکید کرده هیچ نقشی در حمله به تالار کروکوس در حومه مسکو نداشته است.

مسئولیت حمله به تالار کروکوس را داعش بر عهده گرفته و طبق آخرین داده‌های خبرگزاری دولتی تاس روسیه، ۱۳۹ کشته برجای گذاشته است.

روسیه اعلام کرده که یازده نفر از جمله چهار عامل مستقیم تیراندازی در تالار کروکوس را بازداشت کرده است.

اولین دادگاه تفهیم اتهام این چهار نفر روز دوشنبه (۶ حمل) در دادگاهی در مسکو برگزار شد. همه آنان در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می‌برند تا مقدمات محاکمه آنان فراهم شود.

به نوشته خبرگزاری آر‌بی‌سی روسیه، دلیرجان میرزایف ۳۲ ساله، فریدون شمس‌الدین ۲۶ ساله و محمدصابر فیضف ۱۹ ساله شهروندان تاجیکستان و مرادعلی رجب‌علی‌زاده ۳۰ ساله متهمان این پرونده هستند. تابعیت فرد چهارم اعلام نشده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا