شاهد

علم و آموزش بدون مرز، همکاری افغانستان و قزاقستان

رئیس جمهوری قزاقستان قاسم جومارت توکایف خاطرنشان کرد که “چالش های کنونی جهانی که به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی تشدید شده اند، تلاش های جمعی ما را تضعیف می کنند. این موانع توسط نیروهای یک دولت واحد قابل غلبه نیستند و تنها از طریق اتحاد جامعه جهانی می توان این موانع را برطرف کرد و به نتایج ملموس برسیم.”

برای جمهوری قزاقستان، دستیابی به اهداف توسعه پایدار یک اولویت ملی است. اصول توسعه پایدار به هسته اصلی راهبردها و برنامه های ملی ما تبدیل شده است. امروز قزاقستان فعالانه در حال سرمایه گذاری در آینده ای پایدار است. این امر را می توان به صورت  مشهود  مشاهده کرد. زیرا، که ۸۰٪ از بودجه دولتی با اهداف توسعه پایدار هماهنگ شده است. جمهوری قزاقستان دسترسی همگانی به آموزش و مراقبت های بهداشتی رایگان را  فراهم کرده است. همچنین یک کد اجتماعی جدید تدوین شده است که حمایت از گروه های آسیب پذیر را در جمهوری تقویت کرده است.

امروزه بحران هایی نظیر  تغییرات آب و هوایی، غذا و انرژی تهدیدی جدی برای توسعه پایدار به شمار می روند. بنابراین،  جمهوری قزاقستان باید همکاری های بین المللی را در پشتیبانی فنی، تحقیقات و ارزیابی ریسک تحت نظارت سازمان ملل تقویت کند.

اهداف توسعه پایدار راهی به سوی دنیایی بهتر برای همه است. بنابراین مردم باید متحد شوند و این تلاش ها را چند برابر کنند. قزاقستان همیشه یک حامی قوی برای نقش قوی و موثر سازمان ملل در توسعه پایدار خواهد بود.

در ۱۹ مارس ۲۰۲۴  کارکنان دیپارتمنت  “اقتصاد” (https://farabi.university/department/6 ) دانشکده اقتصاد و تجارت دانشگاه الفارابی کازنو به نام  “جشنواره دوستی مردم قزاقستان” را به منظور گسترش دانش آموزان برگزار کردند. دانش آموزان در مورد زندگی، فرهنگ، آداب و رسوم، هنر ملی و قومیت های مختلف ساکن قزاقستان اقدام به ارائه کنفرانس کردند.

هر ملتی دارای فرهنگ غنی است که شامل داستان ها، افسانه ها، سنت هایی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. ملت های مختلف افسانه ها و آهنگ های مختلفی برای کودکان را  تعریف می کنند که همه آنها با میل به زندگی در شادی، صلح و دوستی متحد شده اند.

دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد  از ۱۰ کشور، از جمله قزاقستان، در گروه اقتصاد الفارابی کازنو تحصیل می کنند.با تشکر از آنها ما ویژگی های ملت های مختلف آشنا شدیم، داستان های متفاوت از آن ها آشنا شدیم و چیز های زیادی از فرهنگ زیبای آن ها یاد گرفتیم. 

 جشنواره  دوستی  مردم قزاقستان از چند بخش تشکیل شده بود: در بخش اول دانشجویان کشور های خارجی با که لباس های ملی خود را به تن کردن به ارائه کنفرانس در مورد خود پرداختند، در بخش دوم دانشجویانی از قزاقستان با به تن داشتن لباس ملی قزاقستان  اقدام به ارائه کنفرانس در مورد کشور خود کردند و در آخر به نواختن موسیقی سنتی قزاقی پرداختند. مهمانان و شرکت کنندگان این رویداد فرصتی داشتند تا با  غذاهای ملی کشورهای اندونزی، ایران، تاجیکستان، افغانستان، بنگلادش، چین و قزاقستان آشنا شوند.

هر یک از شرکت کنندگان در این جشنواره از دستاوردهای فرهنگی کشور خود گفتند و به اجرای آهنگ و رقص ملی پرداختند. همچنین در این جشنواره  دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برنامه های آموزشی «خبرنگاری» و «فقه» نیز شرکت کردند.

از جمهوری افغانستان در این جشنواره دانش آموزان سال اول برنامه آموزشی “اقتصاد” نماینده داشتند.  در ابتدا یک سخنرانی در مورد افغانستان که توسط کریمه هدایت و ناهیده مرادی تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد که در آن عوامل اقتصادی، جغرافیایی و طبیعی، لباس های ملی، آشپزی نشان داده می شد و در مورد قزاق های ساکن در قلمرو جمهوری صحبت می شد.  پس از آن شکریه میرزایی آهنگی را به زبان فارسی در مورد صلح جهان خواند.  وحیدالله عزیزی با رقص ملی افغانستان رقصید. حمیرا عطایی عید نوروز را به همه تبریک گفته و شعری را اجرا کرد. طبق برنامه این جشنواره دانش آموزانی از کشورهای دیگر نیز به نوبت به اجرای برنامه پرداختند.

رقص های محلی، آوازهای ملی، نمایش ارزش های فرهنگی به همه شرکت کنندگان احساسات روشنی بخشید، چشم انداز جدیدی را برای آشنایی با فرهنگ آنها گشود که بسیار جالب و آموزنده بود.

این نوع جشنواره در دانشجویان سبب ایجاد احساس غرور برای کشور، مردم، سنت ها و آداب و رسوم  خود می شود، و این مراسمات باعث شده است که بین دانشجویان دانشکده های مختلف که زیر یک شانیرک دانشگاه فارابی زندگی می کنند، متحد شوند.

گالیه دالیوا، رییس دیپارتنمنت اقتصاد  دانشکده اقتصاد و بیزینس فارابی، استاد تمام دانشگاه

سائول یسانگازیواا، دانشیار دانشگاه ملی قزاقستان  فارابی.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا