افغانستان

عفو بین‌الملل: سیاست‌های ظالمانه طالبان، رویاهای دختران افغان را به‌بند کشیده است

سازمان عفو بین‌الملل، سیاست‌های طالبان در قبال دختران را «ظالمانه» خواند و آن را «حمله سیستماتیک بر یک نسل» دانست.

این سازمان گفت که با گذشت بیش از دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور در آستانه «نابودی غیرقابل برگشت» قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه، ۱۶ حمل، در گزارشی نسبت به نقض حقوق‌بشر، به‌ویژه حقوق زنان و چرخه خشونت جنسیتی در حاکمیت طالبان انتقاد کرد. این سازمان گفت که طالبان در دو و نیم سال اخیر دور جدیدی از نقض حقوق‌بشر را آغاز کرده و بدون هیچ واهمه‌ای دست به نقض حقوق‌بشر می‌زند.

 

به گفته‌ این سازمان، طالبان به طور سیستماتیک برخی از نهادهای کلیدی حامی حقوق‌بشر را منحل کرده و حقوق اساسی زنان و دختران افغان را سلب کرده است.

 

در گزارش این سازمان به بازداشت خودسرانه هزاران افغان، شکنجه، ناپدید شدن و قتل آنان اشاره شده است، موضوعاتی که به رغم چندین گزارش بین المللی درباره آن، از سوی طالبان رد شده است.

 

رئیس زندان‌های طالبان همزمان با اعترافات اجباری منیژه صدیقی، فعال معترض حقوق زنان در برابر رسانه‌های داخلی گفت که در زندان‌های این گروه شکنجه وجود ندارد. منیژه صدیقی گفت که در زندان پلچرخی شکنجه نشده و وضعیت او خوب است.

 

پیش از این سازمان عفوبین الملل و شماری از گروه‌های فعال حقوق بشر در افغانستان در مورد شکنجه خانم صدیقی و عدم دسترسی او به خدمات صحی ابراز نگرانی کرده بودند.

 

عفوبین الملل هشدار داد که روزنامه‌نگاران، فعالان و مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان همچنان در معرض خطرقرار دارند.

 

این سازمان از مقامات طالبان خواست تا به نقض فاحش حقوق‌بشر، قتل‌های انتقام‌جویانه، حمله به اقلیت‌های مذهبی و قومی، زنان و دختران و دگرباشان جنسی نقطه پایان بگذارند.

 

این سازمان بر بازگشایی فوری مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران تاکید کرده و خواهان اجازه کار برای زنان افغان شده است.

 

عفو بین‌الملل بر ضرورت ایجاد سازوکار بررسی برای پاسخگویی طالبان به خاطر نقض حقوق‌بشر و «جنایات جنگی»، قتل‌های غیرقانونی، ناپدیدشدن و دستگیری‌های خودسرانه تاکید کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا